Ældre skal sikres bedre mod konkurser i den private hjemmepleje

Når private aktører inden for ældre- og omsorgsområdet går konkurs, skaber det utryghed. Derfor efterlyser både Dansk Erhverv og Dansk Industri en indsats mod konkurserne.

Et privat firma til hjemmepleje og hjemmehjælp er gået konkurs. Det berører ældre mennesker i 11 kommoner. MODELFOTO. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Endnu et privat pleje- og hjemmehjælpsfirma er gået konkurs, og det skaber utryghed for både borgere og kommuner.

Derfor peger arbejdsgiverforeningen Dansk Erhverv (DE) på, at der er behov for en indsats, der kan tage hånd om lignende situationer i fremtiden og på samme tid sikre borgernes frie valg.

»Vi tager det meget alvorligt, og vi mener, at problemet kan løses. Vi skal bakke op om det frie valg, for ingen ønsker sig tilbage til en situation, hvor der ikke er valgmuligheder,« siger Rasmus Larsen Lindblom, velfærdspolitisk chefkonsulent i DE, i en pressemeddelelse.

Han uddyber:

»Derfor er der behov for, at Ældre Sagen, fagbevægelsen, erhvervsorganisationer og Kommunernes Landsforening (KL) går sammen om fælles retningslinjer, som skal forebygge konkurser i ældreplejen.«

Fredag gik pleje- og hjemmehjælpsfirmaet Tryghedsplejen konkurs. En konkurs, der ifølge fagforbundet FOA berører ældre i 11 kommuner.

Tidligere på ugen måtte plejefirmaet Bonderosen i Nordsjælland også dreje nøglen, og i foråret gik den største private operatør af hjemmepleje, Kærkommen, konkurs.

Det får Dansk Erhverv til at efterlyse en indsats, som blandt andet betyder, at private parter skal forpligte sig til et tidligt varsel, hvis der er risiko for konkurs, at offentlige myndigheder skal sikre, at private virksomheder kan stille en rimelig finansiel garanti ved udbud, og at offentlige og private parter i samarbejde skal udarbejde en fælles køreplan i tilfælde af konkurs.

Også Dansk Industri (DI) vil have en indsats for at undgå lignende usikre situationer i fremtiden.

»En konkurs i hjemmeplejen skaber forståeligt usikkerhed hos ældre borgere. Derfor skal vi gøre, hvad vi kan for at undgå disse situationer. Kommunerne skal derfor stille krav til deres leverandør om kvalitet, økonomi, garantier og beredskabsplaner,« siger Mette Rose Skaksen, der er branchedirektør i DI Service, i en pressemeddelelse.

Derfor har DI bedt Kammeradvokaten udarbejde juridiske formuleringer, der skal hjælpe kommunerne til at stille bedre krav på området. Anbefalingerne vil blive stillet til rådighed for alle kommuner.