Ældre er godt tilfredse med hjemmeplejen

De ældre får rent faktisk den hjælp, som de er tildelt, viser de første resultater af et antal stikprøver i København oven på TV-afsløringer af snyd og slendrian i hjemmeplejen. Ældre Sagen modtager undersøgelsen med forbehold.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Svage ældre, som får støtte fra hjemmeplejen, får i stor udstrækning den hjælp til bl.a. rengøring, tøjvask og indkøb, som de er tildelt af kommunen. Og de er altovervejende godt tilfredse med hjemmeplejen.

Det viser de første, foreløbige resultater af de undersøgelser, som sundhedsforvaltningen i Københavns Kommune har sat i gang i kølvandet på afdækningen af kritisable forhold i hjemmeplejen, hvor en række hjemmehjælpere på TV-optagelser blev afsløret i kun at bruge meget kort tid hos de ældre og til gengæld holde timelange pauser, som bl.a. blev brugt på private indkøb og restaurantbesøg.

»Det ser faktisk rigtigt fornuftigt ud, både når man spørger de ældre, om de får de ydelser, som de skal have, og om de er tilfredse,« siger direktør Hanne Baastrup, Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune.

Vurderingen kommer på baggrund af de første godt 1.200 svar i en omfattende, ekstraordinær stikprøveundersøgelse, som kommunen er i gang med i alle hjemmeplejeenheder.

I alt ca. 5.000 hjemmepleje-modtagere vil blive kontaktet for at høre, om de har fået de visiterede ydelser, og om de generelt er tilfredse med hjælpen, og billedet er altså, at de ældre er positive over for indsatsen.

TV-optagelserne

Mindre positiv er til gengæld vurderingen af forholdene for de ældre, som hørte under hjemmeplejeenheden på Haandværkerforeningens Plejehjem, hvis medarbejdere optrådte på TV-optagelserne.

Der er ganske vist ikke identificeret decideret omsorgssvigt blandt de i alt 158 borgere, som modtog aftenhjemmepleje fra den pågældende enhed, konstateres det i en redegørelse fra kommunen til socialministeriet. Men i en række tilfælde har kommunen efterfølgende fundet det nødvendigt at justere i niveauet for den hjælp, man tildeler.

Det viste sig bl.a., at der var nogle borgere, der ikke længere havde behov for hjælp, og som burde have været frameldt. Men det havde man ifølge Hanne Baastrup »ikke haft så travlt med« blandt de pågældende medarbejdere, der på den måde fik frigjort en masse tid til private gøremål.

»Der har været noget med den faglige kvalitet, som ikke har været i orden, men altså ikke i et omfang så borgerne har været nødlidende,« siger Hanne Baastrup.

Ledig tid rapporteres

Sagen har også ført til, at det nu indskærpes over for medarbejderne, at ledig tid både skal rapporteres til ledelsen og tilbringes på hjemmeplejeenhedens base - og ikke hjemme på sofaen eller på pizzaria.

I Ældre Sagen mener man, at de første resultater af undersøgelserne i København bærer ved til det meget flimrende billede af hjemmeplejens kvalitet.

»Det er svært at sige, hvad der er op og ned på det her. Undersøgelser viser, at de ældre generelt er meget glade og taknemmelige for den hjælp, de får. Men de senere år har vi også kunnet se, at de ældre mener, at hjemmehjælperne tilbringer mindre og mindre tid hos dem. Målet må derfor være mere åbenhed og gennemsigtighed, så de ældre ikke kun får at vide, hvilke ydelser de skal have, men også hvor lang tid medarbejderene ca. vil være hos dem,« siger ældrepolitisk konsulent Maj Vingum Jensen.