Aarhus rykker for flere tog

Staten må lægge flere investeringer i infrastrukturen i landets næststørste by, kræver Aarhus Byråd.

Aarhus vil have flere tog, kræver byens byråd. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det halter gevaldigt med investeringer i den kollektive trafik i og omkring Aarhus. Derfor sender Aarhus Byråd snart et høringssvar til staten, hvor man kraftigt rykker for flere investeringer i togtrafikken til og omkring Aarhus. Det skriver Stiften.dk.

I den forgangne uge drøftede byrådet det høringssvar, man vil sende på en ny trafikplan for den statslige jernbane. Trafikplanen gennemgår alene allerede vedtagne projekter og økonomien hertil. Og det eneste projekt, der relaterer sig til Aarhus, er statens engagement i Aarhus Letbane, der skal åbne i 2016 fra midtbyen via Randersvej til Lisbjerg og Lystrup.

Selv om Aarhus Nærbane med sammenlægningen af Odderbanen og Grenåbanen nu er i gang, er der langt endnu, før landet og Østjylland har hurtigere og bedre togforbindelser ifølge trafikplanen.

Den meget omtalte timemodel, der skulle sikre togforbindelser mellem Aarhus og Odense samt Aarhus og Aalborg kan for eksempel ikke realiseres for de penge, der er afsat, erkender staten. Der er heller ikke taget stilling til en fast forbindelse over Kattegat eller elektrificering af hovedbanenettet. Og der er ikke taget stilling til en ny bane på Aarhus-Silkeborg-strækningen eller til banebetjening af lufthavnene i Billund og Aalborg. Næsten symptomatisk for rapporten er Aarhus Lufthavn slet ikke nævnt i den forbindelse.

Alt det vil politikerne i Aarhus Byråd ifølge Stiften.dk rykke for i høringssvaret. Man opfordrer staten til at opgradere strækningerne Aarhus-Odense og Aarhus-Hobro, og man ønsker en bedre kapacitet på Aarhus-Skanderborg. Desuden skriver man, at det er nødvendigt, at staten tager stilling til en finansiering af yderligere udvidelse af letbanen. Byrådet har i forvejen afsat penge til VVM-undersøgelser af nye etaper til Hinnerup og Brabrand, så det er bare med at komme i gang. Endelig anbefaler byrådet meget kraftigt en ny nærbane mellem Aarhus og Silkeborg via Galten.

- Vi vil gerne have, at høringssvaret sender endnu klarere signaler om, at vi vil have flere lokale tog. Vi synes for eksempel godt, man kan arbejde for at genåbne stationer i Åbyhøj og Brabrand i forbindelse med en nærbane til Silkeborg, sagde Steen B. Andersen under byrådets debat.

Jan Ravn Christensen (SF) efterlyste også flere initiativer fra staten i Østjylland og opfordrer til en udbygning af banen mod Silkeborg.

Rådmand Laura Hay (V) finder, at statens trafikplan er »temmelig tynd«, fordi den kun handler om vedtagne projekter.

- Planen kommer hverken helt eller halvt i mål med statens egne mål om kollektiv transport. Det vil for eksempel være meget fornuftigt, om vi kunne fortsætte etaperne med letbanen, og derfor er der brug for at staten kommer på banen nu, mente Laura Hay.

Høringssvaret skal nu pudses af i teknisk udvalg, inden det sendes til staten.