Årets Varebil 2001: Renault Master

Kåringen af »Årets Varebil i Danmark 2001« fik i Renault Master en overraskende vinder.

Da de 11 kandidatbiler blev nedbremset fra 80 km/t.,viste Citroën Jumper, Fiat Ducato og Peugeot Boxer at klare sig væsentligt dårligere end de øvrige. Forklaringen: ABS-bremser er ekstraudstyr. Det kostede point i kåringen. Foto: PalleHedemann Fold sammen
Læs mere

ANS

Hvad der hjemmefra lignede en klar favorit til titlen »Årets Varebil i Danmark 2001« - nemlig Fords nye Transit - blev overraskende overhalet af Renaults ikke helt nye Master. Det skete, da en jury under Motorjournalisternes Klub Danmark testede og sammenlignede 11 erhvervsbilsnyheder på landevej og bane i Midtjylland.

Med et bilprogram, hvor køber for første gang kan vælge mellem for- og baghjulstræk og med en kabine, der virkelig byder chaufføren på sikkerhed og komfort, havde dommerne Ford Transit højt placeret, inden der blev foretaget

bremseprøver på Jyllands-Ringen - med fuld last.

Her viste det sig, at mens den store baghjulstrukne Transit klarede en bremsning fra 80 km/t. uden henholdsvis med maksimal last på 30,0 hhv. 31,5 meter, nåede den mindre forhjulstrukne version ud på 31,5, hhv. 34,5 meter.

Til sammenligning stod Renault Master stille efter kun 28 meter uden last og efter 30 meter, da den var læsset op til de højst tilladte 1.425 kg.

Renault Master var den eneste af kassevognene med en bremselængde på under 30 meter - og den franske bil distancerede endnu tydeligere fællesmodellerne Citroën Jumper, Peugeot Boxer og Fiat Ducato, som uden last landede ved 35 meter og med læs kom ud på mellem 34 og 38 meter.

Der viste det sig ved testarbejdet at være en særdeles god forklaring på, hvorfor de latinske søskende (bygget på samme fabrik og med samme nye common rail-motorer) bremsede så meget dårligere; de har ikke ABS-bremser!

Citroën, Fiat og Peugeot har valgt at sende Jumper, Ducato og Boxer som 2001-modeller på markedet med blokeringsfri bremser som ekstraudstyr til 7.000 kr.

Det skuffede juryen, som tvivler på, at alle firmaer, der køber varevogne, »husker« at investere i chaufførens sikkerhed. Netop på en erhvervsbil er ABS vigtigt; bilen kan - modsat en privat personbil - være i trafikken måske otte timer fem dage i ugen.

»Desuden kræver det en trænet bremsefod overhovedet at nå de bremselængder, vi fik,« sagde ingeniør i FDM, Søren W. Rasmussen efter sine bremseprøver på Jyllands-Ringen, hvor han prøver biler på snart hver uge.

Tilbage til Ford Transit contra Renault Master:

En anden årsag til, at Ford tabte vigtige point til sin franske konkurrent, er motorerne.

Ford er endnu ikke gået over til common rail-teknik på sin kassevogn, der er mere støjende end konkurrenterne.

Renault Master blev »Van of the Year« for tre år siden, men da den danske jury betragter en ny drivlinje (motor+transmission) lige så vigtig som et nyt karrosseri-design, blev den nomineret og vandt »Årets Varebil i Danmark«, fordi juryen var meget positivt overrasket over den ny 2,2-liters common rail-dieselmotor på 90 hk. Desuden talte det, at bilen har skivebremser på alle hjul og for ca. 15.000 kr. ekstra kan forsynes med luftaffjedring på baghjulene, som ud over en mere komfortabel kørsel giver chaufføren mulighed for at sænke vogngulvet omkring ti centimeter, når der skal læsses og losses. Lægger man to planker

En Renault Master T33 2,2 dCi skal koste ca. 171.000 kr., når den senere bliver lanceret herhjemme.

I kåringen deltog også Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI med et nyt sekventielt

6-trins gearskifte. Chaufføren kan »tippe« sig til et gear op eller ned uden brug af kobling - eller han kan vælge fuldautomatiske gearskift.

Den nye Sprinter har en kraftig common rail-motor på 160 hk., og elektronisk stabilisering, ESP. Det er fornemme sager, en Mercedes-stjerne værdigt, og bilen var også blandt de bedst bremsende. Men i meget runde tal koster nyheden 100.000 kr. mere end konkurrenterne, og det begrænsede juryens point-tildeling.

Foruden de nævnte kassevogne deltog nye gulpladeudgaver af multibilerne Hyundai Trajet, Toyota Previa og de to tvillingesøstre Ford Galaxy og Seat Alhambra.

Trajet kan kun fås med benzin-motor. Den er den letteste og viste sig som den bedst bremsende. Og så koster den kun 130.000 kr. plus moms. Mod mérpris får man en GLS, hvor bl.a. aircondition er standard.

Galaxy, Alhambra og den ikke tilstedeværende VW Sharan betjener sig alle af 1,9-liters tdi-motorer på 115 hk. Seaten er billigere end Forden, og har endog ESP som standardudstyr.

Blandt de 11 biler (Transit var med både i for- og i baghjulstrukket udgave), nominerede juryen:

MB Sprinter

Renault Master

Ford Transit og

Hyundai Trajet

- til den egentlige afstemning, som sluttede således:

1. Renault Master 69 p.

2. Ford Transit 57 p.

3. MB Sprinter 48 p.

Juryens medlemmer repræsenterer en lang række danske dag- og fagblade, som beskæftiger sig med erhvervsbiler.