Åh nej, julegaven er ikke kommet med posten: Hvad gør du?

Venter du forgæves på en vare købt på nettet, hvor der blev givet en garanti om, at den ville nå frem med posten inden den jul? Så er der ikke meget hjælp at hente. Garantien er ikke meget værd, fortæller vicedirektør i Forbrugerrådet.

Venter du forgæves på en julegave, der er bestilt online, så kan du hæve købet og finde en ny gave ude i byen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Bestil inden den 21. december klokken 23.59, og vi garanterer levering inden jul.«

Det stod der på nettet, da du bestilte en af årets julegaver, men nu sidder du og vrider hænder. For gaven er endnu ikke nået frem, og der er kun lidt over et døgn, til dansen om juletræet afløses af gaveudpakning.

Men hvordan er du stillet, hvis butikken ikke lever op til garantien? Ikke meget bedre, end hvis der ingen garanti havde været, fortæller Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet, der selv venter på en pakke.

»Hvis løftet ikke bliver opfyldt, kan du hæve købet og få dine penge tilbage. Men det hjælper ikke ret meget, når du sidder der ved juletræet og ikke har nogen gave at give,« siger han.

Ingen ekstra erstatning

Men muligheden for at hæve købet havde du i virkeligheden i forvejen, da der altid er 14 dages fortrydelsesret, når man handler varer på internettet.

»Man kan ikke få nogen ekstra erstatning. På den måde kan du sige, at garantien ikke er så frygtelig meget værd,« siger Vagn Jelsøe.

Samme besked lyder fra Konkurrence og Forbrugerstyrelsen. Kontorchef Susanne Bager tilføjer, at man sandsynligvis kan slippe for at betale for returforsendelsen, når man hæver købet i forlængelse af, at garantien om levering inden jul ikke er blevet opfyldt.

»Men jeg vil råde forbrugere til først at forsøge at få fat i firmaet, så man har gjort, hvad man kunne som forbruger. Måske kan der findes en løsning, så man får pakken inden i morgen,« siger hun.

Merpris kan muligvis erstattes

Har man købt en vare på nettet, der ikke når frem, og som man i sidste øjeblik må ud og købe igen - nu til en dyrere pris - kan det heller ikke udelukkes, at man kan få erstatning for merprisen, siger Susanne Bager. Sådan en sag har de dog endnu aldrig haft i Forbrugerklagenævnet, lyder det.

Hos legetøjsbutikkerne Toys-R-us og BR har der været travlt med onlinebestillingerne op til jul i år, fortæller Liselotte Gjerdrum Carlsen, der presseansvarlig i TOP-TOY, som driver de to legetøjskæder.

»Vi har sendt flere 100.000 tusinde ordrer ud online i Norden, og der er syv kunder, hvor der desværre er gået noget galt. De syv kunder har vi en dialog med, så vi kan finde ud af, hvad kan vi gøre for dem. Det kan for eksempel være, de kan hente deres vare i den nærmeste butik,« siger hun.

Hvis uheldet er ude

Hos Elgiganten kalder man det ikke en garanti, men man anbefaler kunderne at bestille julegaverne, inden 21. december, hvis de skal være fremme inden jul.

»Kunder, der har bestilt indenfor den angivne frist, burde få pakken leveret til jul,« siger kommunikationsansvarlig hos Elgiganten Frederik Danvig i en skriftlig kommentar.

»Skulle pakken mod forventning ikke nå at komme planmæssigt, tager vi selvfølgelig hånd om den enkelte kunde, så godt vi kan. I de få tilfælde, hvor vi har kunnet se, at der kunne opstå udfordringer med leveringen, har vi kontaktet kunderne gennem de seneste dage og tilbudt dem andre løsninger. Vi har desuden åbent helt til klokken 21 i dag i vores 29 varehuse landet over, hvis uheldet skulle være ude og posten mod forventning ikke kommer frem,« siger Frederik Danvig.

Den sikre løsning

Hos Bilka valgte man i 2011 at lave en særlig kampagne for at få flere danskere til at handle julegaver på nettet. Her fik kunder, som mod forventning ikke modtog deres varer før jul, varerne gratis. Men kampagnen er ikke blevet gentaget siden.

 

»Det har vi ikke, fordi online salg er blevet meget mere populært siden. Dengang var det mindre udbredt, så derfor gjorde vi det for at overbevise folk om, at varerne altså kommer frem, også når de er bestilt online,« fortæller kommunikationskonsulent hos Dansk Supermarked, Martin Aamand, i en skriftlig kommentar.

Sidder du fortsat og venter på en pakke uden at kunne få klart svar fra den butik, hvor du har bestilt varen, så er der kun en ting at gøre, hvis du vil være på den sikre side:

»Så er der ikke andet at gøre end at styrte ud af døren her i eftermiddag og købe en anden gave, og så må du hæve købet,« siger Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet.