Åbningsfesten er aflyst: Aarhus Letbane må ikke køre med passagerer

Trafikstyrelsen har afvist at give Letbanen den endelige godkendelse til at køre med passagerer, fordi man ikke mener, at operatøren, Keolis, har et tilstrækkeligt sikkerhedssystem. Keolis mener selv, at sikkerheden er i orden.

Indvielsen af Aarhus Letbane skulle være fejret i dag med en stor fest ved Dokk1 på havnen. Men festen måtte aflyses, da Trafikstyrelsen på grund man manglende dokumentation af sikkerheden ikke ville give tilladelse til at køre med passagerer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Alt var klappet og klart til den festlige åbning i dag af Aarhus’ nye, 3,7 mia. kroner dyre letbane, der skal gå fra Lystrup via Skejby til Aarhus Banegård. Der skulle være taler og gospelsang, alle byens bagermestre havde været i sving i døgndrift for at bage tusindvis af kransekager og boller til de mange gæster, der ventedes til åbningsfesten ved Dokk1, og selveste Jørgen Leth var inviteret til at få den allerførste tur med letbanen klokken 11.30.

Og så blev det hele ikke til noget. For der manglede lige en vigtig detalje, nemlig Trafikstyrelsens godkendelse af, at den nye bane måtte køre med passagerer. Problemer med sikkerheden gjorde, at styrelsen fredag afviste at give den endelige godkendelse.

»Et af de helt store udeståender er, at dem, der skal køre letbanen, Keolis, ikke har et sikkerhedssystem, som lever op til det, vi må kræve med dagens standarder,« siger Kåre Clemmesen, vicedirektør i Trafik-, Bolig- og Byggestyrelsen, til DR Nyheder.

Ifølge Kåre Clemmesen har Keolis ikke været i stand til at fremvise et sikkerhedssystem på tilstrækkeligt højt niveau, der skal sørge for, at virksomheden kan håndtere de risici, der er ved at drive banen, og at medarbejderne har de rette kompetencer og ved, hvad man skal gøre i forskellige situationer.

Men mener imidlertid, at sikkerheden er i orden.

»Vi har i de sidste mange måneder arbejdet hårdt på at nå i mål, og vi har en lang række godkendelser på plads samt veluddannede letbaneførere og styringsmedarbejdere klar i startboksen,« hedder det i en pressemeddelelse fra virksomheden.

I en pressemeddelse beklager Aarhus Letbanes direktør, Claus Rehfeld Moshøj, aflysningen.

»Det er et historisk øjeblik, som vi ved, mange østjyder havde glædet sig til,« siger han.

Aarhus Letbane har nu indledt arbejdet med at opnå de udestående godkendelser, så Letbanen hurtigst muligt kan blive godkendt og åbnes for passagerer.

Præcist hvornår det sker, kan Claus Rehfeld Moshøj ikke sige, men »Aarhus Letbane har dog en klar forventning om, at det vil ske inden for kort tid,« hedder det i pressemeddelelsen.

I Aarhus ærgrer bagermester Henning Elgaard Andersen, oldermand i Aarhus og Omegns Bagerlaug, sig både over, at festen er aflyst og at letbanen endnu ikke er kommet til at køre.

»Jeg kan huske tilbage til, at der var sporvogne, og det, synes jeg, var meget hyggeligt. Jeg tror også, at det kunne løse nogle af de problemer med den tætte trafik, vi har i Aarhus,« siger han.

De 4.000 stykker kransekage og 1.500 boller er dog ikke bagt forgæves. De blev klokken 12 delt ud på pladsen ved Dokk1, hvor den store åbningsfest skulle have været afholdt.