7.000 passagerer går forgæves: 105 år gammel togstation er lukket

Lyset er slukket, og perronen er tom på Enghave Station.

Foto: Liselotte Sabroe. Det første S-tog på den nye Carlsberg Station.
Læs mere
Fold sammen

Søndag passerede det sidste S-tog den over hundrede år gamle station på Vesterbro i København.

Stationen er nu lukket og blev søndag klokken 12 erstattet af den nyopførte Carlsberg Station, som forventes at blive hovedstadens mest travle. Den nye station ligger cirka 200 meter fra den gamle.

I løbet af efteråret vil Enghave Station blive nedlagt og fjernet, og sporene af stationen, der blev opført i 1911 og siden 1934 har fungeret som S-togsstation, vil blive slettet.

Alt imens den nyåbnede Carlsberg Station skal vokse sig til et knudepunkt for kollektiv trafik og forventeligt blive hovedstadens mest travle S-togsstation.

Indtil søndag har Enghave Station dagligt været brugt af 7.000 passagerer. Det antal forventer Carlsberg Byen at kunne mere end at tredoble med den nye station, som er bygget til et dagligt passagertal på 24.000.

Indvielsen blev søndag markeret med et særtog fra Østerbro. Transportminister Hans Christian Schmidt så til, da DSB-direktør Flemming Jensen førte saksen, og det røde silkebånd blev klippet over.

Carlsberg Station er en del af et større byggeri i Carlsberg Byen, der blandt andet skal huse 11.000 studerende og undervisere på Professionshøjskolen UCC til september, samt butikker og et 100 meter højt boligtårn. Hele byggeriet er 82.000 m2.

Perronen har med trapper og elevator forbindelse til en stor stationsplads. Fra pladsen er der to store plateauer ud over skinner og perron med plads til cykelparkering.

Carlsberg Station er projekteret og udført af Carlsberg Byen som bygherre, mens Gottlieb Paludan Architects står bag tegningerne. DSB har nu overtaget stationen.