6.000 har fået erstatning af DSB

Næsten 6.000 danskere var i de tre sidste måneder af 2006 så meget forsinket med DSB's tog, at de har søgt om at få kompensation i henhold til den nye rejsetidsgaranti.

Det fremgår af tal fra DSB, som Morgenavisen Jyllands-Posten har fået.

Siden den 1. oktober, da DSB efter massivt pres fra bl.a. Forbrugerrådet tog hul på Basis Rejsetidsgaranti-ordningen, og frem til og med uge 52 behandlede DSB 5.972 ansøgninger om kompensation, skriver Jyllands-Posten.

Cirka en femtedel af de utilfredse togkunder har fået afslag på erstatning med henvisning til, at forsinkelserne, som de ramlede ind i, var varslet senest 24 timer før afgang.

Blandt de cirka 4.800 togkunder, som nu har fået kompensation, har cirka en tredjedel bedt om at få den udbetalt som en ny billet til samme strækning, mens to tredjedele ønskede at få sat pengene direkte ind på deres bankkonto.

Hvor mange penge, DSB i alt har udbetalt på grund af de mange små og store forsinkelser, vil sektionsleder Sys Hansen, DSB Salg, ikke oplyse.

Men i december måned var den gennemsnitlige udbetalte kompensation på 120 kr. Cirka halvdelen af ansøgerne fik udbetalt 25 pct. af rejsens pris, og det vil sige, at forsinkelsen har været mellem en halv og en hel time.

Kilde: Jyllands-Posten