320 meter om året

Det er Københavns største vejprojekt og vil tage fem år at gennemføre. Den 1,6 km lange Nordhavnsvej skal forbinde Helsingørmotorvejen med det kommende bolig- og erhvervsområde i Københavns Nordhavn.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Velkommen til en lille fiktiv køretur på den kommende Nordhavnsvej, der er Københavns Kommunes største vejprojekt i nyere tid.

Vi er ude på en 1,6 kilometer lang omfartsvej, der skal forbinde Helsingørmotorvejen med Østerbro og i første omgang aflaste de tætbeboede gader på Østerbro for tung trafik til og fra containerhavnen i Københavns Nordhavn. Men Nordhavnsvej er også en vej til fremtiden. Den er første etape af en planlagt havnetunnel, som – hvis den realiseres – skal være en ny østgående ringvej, der leder den gennemkørende trafik fra Helsingør- motorvejen i nord til Amagermotorvejen i syd.

Dermed forsvinder en stor del af trafikken fra den nuværende Ring 2 gennem indre by, så trafikstøjen på bl.a. Kongens Nytorv dæmpes. Samtidig er Nordhavnsvej også hovedfærdselsåren til den kommende bydel i Nordhavnen, hvor der skal opføres boliger for 40.000 mennesker og etableres et tilsvarende antal arbejdspladser.

Bydelen skal efter planen være bæredygtig, og visionen er at skabe en afbalanceret trafik med mindst en tredjedel cykeltrafik, mindst en tredjedel kollektiv trafik og højst en tredjedel biltrafik. Oprindeligt var der afsat 1,8 mia. kr. til projektet, der skal stå færdigt i 2015. Men allerede nu er budgettet blevet udvidet med yderligere 300 mio. kr., bl.a. fordi det i sidste øjeblik blev besluttet, at der skal anlægges nødspor på den del af vejen, som løber i terræn.

Københavns teknik- og miljøborgmester, Bo Asmus Kjeldgaard (SF), afviser dog, at der på nuværende tidspunkt kan tales om en budgetoverskridelse.

»I store projekter er der altid noget, der bliver dyrere og noget, der bliver billigere end forventet. Så først i 2011, når licitationerne er afholdt, ligger budgettet helt fast,« siger han.

Når Nordhavnsvej er åbnet, vil de parallelle gader på Østerbro blive aflastet for cirka 15.000 biler i døgnet på hverdage. Det største fald i antallet af biler på op til 20 pct. ventes at ske på Jagtvej og Tuborgvej.