23 millioner Twitter-konti styres af robotter

Det er 8,5 procent af de omkring 271 millioner aktive brugere af det sociale netværk Twitter, som er forbundet til robotsystemer, der automatisk udsender statusopdateringer uden en egentlig brugers involvering.

Der bliver sendt millioner af statusopdateringer - eller »tweets« afsted på det sociale netværk Twitter hver eneste dag, hvor 271 millioner månedlige aktive brugere følger med og bliver opdateret på, hvad der bliver delt af dem, de vælger at følge.

Antallet af brugere er dog ikke alene et udtryk for, hvor mange personer, der vælger at være brugere og aktive opdatere med tweets.

Omkring 23 millioner af dem er robotter, der automatisk deler tweets. Det oplyser det sociale netværk Twitter selv i forbindelse med opgørelser af brugertyper for andet kvartal 2014 i en meddelelse til det amerikanske finans- og børstilsyn US Securities and Exchange Commission (SEC).

Her fremgår det, at Twitter har gennemført en analyse af typer af konti, hvor det vurderes, at 8,5 procent af alle aktive brugere benytter en tredjepartsapplikation, som selv tilgår Twitter for regelmæssigt at dele tweets uden en egentlig bruger er involveret.

Det svarer til cirka 23 millioner brugere. I alt er det 11 procent af Twitters brugerkonti, der er knyttet til en tredjepartsapplikation, men det er altså ikke alle, som vurderes til at automatisk at udsende opdateringer på Twitter.

Ifølge Twitter viser analysen af brugertyper samtidig, at det estimeres, at fem procent af Twitters brugerkonti er falske brugere eller konti, som anvendes til spam. Twitter henviser dog til, at analysens estimat af falske brugerkonti og konti anvendt til spam er forbundet med usikkerheder, da det er baseret på en vis grad af skøn, og at tallet dermed kan være højere.

»Vi forsøger hele tiden at forbedre vores metoder til at estimere det samlede antal spamkonti og fjerne dem fra opgørelserne af vores aktive brugere,« skriver Twitter og henviser til, at selskabet i 2013 optimerede tjenestens registrering af spamkonti og suspenderende et stort antal brugerkonti.

De spamkonti, Twitter har identificeret, er ifølge selskabet ikke inkluderet i antallet af aktive brugere på 271 millioner. Ligesom det estimerede antal spamkonti kan være højere, henviser Twitter til, at selve brugertallet også kan være højere end antallet af oprettede brugerkonti.

Det skyldes, at flere brugerkonti er oprettet eksempelvis af en organisation til brug af flere forskellige personer.

Twitter har ikke offentliggjort antallet af danske brugere, men den svenske kommunikationsvirksomhed Intellecta Coporate kom i foråret med en opgørelse af brugere i de nordiske lande, hvor det fremgik, at der er 260.000 danskere, som har en Twitter-konto, og lidt flere end 10.000 anvender Twitter mere end en gang om dagen ved at dele et tweet.

Selskaberne bag de sociale tjenester offentliggør typisk antallet af månedlige aktive brugere i forbindelse med kvartalsregnskaberne.

I den forbindelse kom Facebook for nylig med nye brugertal opgjort for andet kvartal i år. I juni var der ifølge Facebook 829 millioner daglige aktive brugere af det sociale netværk, men antallet af månedlige aktive brugere samme måned lå på 1,32 milliarder. Heraf er der månedligt 1,07 milliarder, som bruger Facebook fra mobilen, mens 654 millioner gør det dagligt.

Også det professionelle sociale netværk Linkedin har for nylig offentliggjort regnskab for andet kvartal, men angiver om antallet brugere blot, at Linkedin nu har flere end 300 millioner medlemmer, som selskabet altid betegner brugere.

Analysevirksomheden Statista har også for juni 2014 rangeret sociale tjenester på internettet efter antallet af aktive brugere. Heri ligger Facebook øverst med 1,28 millioner, mens Google Plus er opgjort til at have 343 millioner, Linkedin med 300 millioner, Twitter med 255 millioner og Tumblr med 230 millioner aktive brugere.