1813-målsætning »simpelthen ikke realistisk« – nu lemper politikerne kravene til, hvor hurtigt syge skal have hjælp

Hidtil har den politiske målsætning været, at 90 procent af opkaldene til akuttelefonen 1813 skulle besvares indenfor tre minutter. Dette har man dog aldrig kunnet leve op til, og nu rækker det med 70 procent.

Coronakrisen har medført rekordmange opkald til 1813-akuttelefonen. Cirka halvdelen af borgerne kommer igennem inden for de berammede tre minutter, hvilket er langt fra den politiske målsætning om 90 procent. Nu sænkes kravet til 70 procent.
Coronakrisen har medført rekordmange opkald til 1813-akuttelefonen. Cirka halvdelen af borgerne kommer igennem inden for de berammede tre minutter, hvilket er langt fra den politiske målsætning om 90 procent. Nu sænkes kravet til 70 procent. Nikolai Linares/Ritzau Scanpix

Det vælter ind med coronahenvendelser fra utrygge danskere til akuttelefonen 1813, og nu blåstempler politikerne i Region Hovedstaden, at det er i orden, at nogle må vente i længere tid på at komme igennem til en sundhedsfaglig medarbejder, der kan hjælpe dem med råd og behandling.

Efter årelange problemer med at leve op til en målsætning om, at 90 procent af patienterne skal have en medarbejder i røret inden for tre minutter, lemper politikerne nu på kravene og opstiller et nyt »delmål«, som siger, at det blot er 70 procent af opkaldene, der skal besvares inden for tre minutter.