150 kroner i gebyr for kjoleprøvning: Muligvis i strid med loven

Når fem brudekjoleforretninger går sammen om at indføre et fælles gebyr for prøvning af kjoler, er det muligvis i strid med loven. Gebyrer må normalt ikke aftales mellem konkurrenter, siger advokater.

Læs mere
Fold sammen

I går bragte Politiken en historie om, hvordan fem danske brudekjoleforretninger har indført et gebyr for at prøve kjoler. Det sker som konsekvens af, at forretningerne har fået nok af kunder, der prøver kjoler i timevis - og endda også gør kjolerne beskidte, så de skal sendes til rens. Og når de så endelig har fundet den rette kjole, går de hjem og finder en tilsvarende kjole på nettet. Hos Lina von Bale, indehaver af Brudekjoler-Weddingdeluxe, er gebyret sat til 150 kroner per time, og hun har i en mail opfordret andre brudekjoleforretninger til at følge hendes eksempel.

Nu viser det sig, at det kan være i strid med loven. Det skriver Politiken i dag.

Michael Klöcker, som er specialist i konkurrenceret og partner i advokatfirmaet LETT, forstår godt forretningernes frustration, men der er et klart men.

»Hvis hun (Lina von Bale) tager fat i andre brudekjoleforretninger, som er hendes konkurrenter, og foreslår dem at indføre et gebyr, så mener jeg klart, at det er en overtrædelse af konkurrencelovens paragraf 6«, siger han til Politiken og tilføjer:

»Hvis jeg blev involveret i sagen på vegne af en anden brudekjoleforretning, så ville jeg råde den forretning til ikke at indgå en sådan aftale,« siger han.

Michael Klöcker og to andre af hans kollegaer ønsker ikke at give deres bud på, om den konkrete sag med Lina von Bale er i strid med konkurrencelovens paragraf 6, men de fastslår, at det generelt gælder sådan, at konkurrenter ikke må aftale gebyrer med hinanden.

Når man skal vurdere den konkrete sag for at se, om den er i strid med konkurrenceloven, spiller flere faktorer ind. Blandt andet om de forretninger, som Lina von Bale har henvendt sig til, reelt set kan betegnes som hendes konkurrenter. Her vil man kigge på geografi, og hvilken slags kunder og varer butikkerne har. Det slår Peter Stig Jakobsen, partner i advokatfirmaet Bech-Bruun og ekspert i konkurrenceloven, fast.

I dag afviser Lina von Bale, at hun har sendt mails rundt til andre forretninger. Hun siger, at hun har skrevet et opslag på Facebook, hvor hun opfordrer andre til at gøre det samme som hende. Dog kan Politiken fremvise en mail, som Lina von Bale har sendt til en anden brudekjoleforretning på Sjælland.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan vælge at tage sagen op, hvis de vurderer, at der er tale om et lovbrud.