123 - og staten løser dine problemer

Det er ikke et frækt nummer, men ikke desto mindre en glimrende service. Regeringen vil oprette et kontaktcenter med nummeret »123«, så der kommer en enkelt indgang til den offentlige sektor.

Danskerne skal i fremtiden have lettere ved at komme i kontakt med det offentlige, og det skal ske ved hjælp af moderne teknologi.

En hotline med nummeret »123« med åbent om aftenen og i weekenden skal guide borgerne gennem de offentlige tjenester. Samtidig skal alle danskere senest fra 1. januar 2009 kunne bestille tid og få fornyet recepter hos sin læge via internettet. Og ikke nok med det så skal kommunen i fremtiden tilbyde at sende en sms, der minder en borger om et aftalt møde med kommunen.

»Vi skal bruge de digitale løsninger meget mere omfattende. Meget bedre end vi gør det i dag,« sagde socialminister Eva Kjer Hansen (V), da hun i går præsenterede udspillet »Sammenhængende service - med respekt for borgerne«, som også skal bruges som debatoplæg, når interessegrupper, politikere og borgere skal diskutere kvalitetsreform i næste uge.

Temamødet i næste uge er det andet i en række på fem, der skal munde ud i et samlet oplæg til, hvordan kvaliteten i den offentlige sektor sikres i fremtiden, hvor færre hænder skal løfte mere.

På temamødet kommer borgernes tryghed på programmet. Og trygheden skal bl.a. skabes ved, at udsatte børn og unge, patienter på sygehusene og ældre, der modtager hjemmehjælp, får en fast kontaktperson, så ingen oplever at blive kastebold i det offentlige system.

»Hvis en familie får et handicappet barn, så melder der sig rigtig mange forskellige spørgsmål. Det kan det være vanskeligt at tænke på tværs af sektorer, når man skal se på tabt arbejdsfortjeneste, skolegang, og hvad med søskende? Der vil en familievejleder - en fast kontaktperson - være den, der kan bidrage til at skabe et overblik for familien,« sagde Eva Kjer Hansen. Hun mener, at projektet vil koste ekstra de første år, men at pengene over tid vil kunne findes via effektivisering i kommunerne.

Den kommentar er Kommunernes Landsforenings formand, Erik Fabrin (V), tæt på at få galt i halsen.

»Det kan hun godt glemme alt om. Det er helt afgørende, at der følger penge med, og jeg kan ikke forestille mig, at det er regeringens mål med kvalitetsreformen, at kommunerne skal spare på deres nuværende aktiviteter for at indføre nye,« siger Erik Fabrin til Ritzau.

Socialdemokraternes socialordførerMette Frederiksen mener både at hotlinen og kontaktpersonerne er glimrende ideer, men hun frygter, at det ikke kommer til at gøre nogen forskel.

»Ideen er god, men hvis regeringen krampagtigt holder fast i, at der ikke må bruges flere penge, så bliver det et tomt slag i luften. Den offentlige sektor har i forvejen behov for flere ressourcer. Det er for enkelt at tro, at det her kan løse problemerne,« siger Mette Frederiksen.