105-årig skulle møde på rådhuset

En svagelig kvinde på 105 år blev bedt om at møde op i Borgerservice for at søge boligstøtte. For kommunen tager ikke ud til borgerne.

Vi går aldrig ud til ældre. De må komme i Borgerservice, lød forklaringen fra Viborg Kommune. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

At kommunerne og andre offentlige myndigheder kræver, at borgerne bruger internettet for at få den service, de har krav på, er gået for vidt.

Det mener Ældre Sagen, som beretter, hvordan Viborg Kommune forleden krævede, at Agnes Andersen på 105 år skulle møde op i Borgerservice på rådhuset, når hun ikke kunne søge boligstøtte via nettet. Det skriver Viborg Stifts Folkeblad.

Det fik hendes datter, Birgit Lund, der bor i København, at vide over telefonen. Derfor måtte hun rejse den lange vej til Viborg for at hjælpe sin mor, der også havde fået besked på, at hun skulle medbringe kørekort eller pas for at man kunne hjælpe hende. Kørekort har hun aldrig haft, og passet har hun ikke brugt i 30 år.

Vi går aldrig ud til ældre. De må komme i Borgerservice, lød forklaringen fra Viborg Kommune.

Ikke alle der har pårørende

Da datteren mødte op på Rådhuset, forlangte hun at komme til at tale med den ansvarlige leder, og 14 dage efter endte det så alligevel med, at en medarbejder sammen med datteren tog ud og hjalp Agnes Andersen med at søge boligydelse.

»Da jeg fik talt med kontorchefen, kunne han godt se, at min meget svagelige 105-årige mor ikke kan fragte sig selv til Borgerservice eller gå på nettet. Så vi fik løst problemet. Men det er jo ikke alle ældre, der har pårørende, der kan møde op på kommunen og banke i bordet,« siger Birgit Lund ifølge Viborg Stifts Folkeblad til Ældre Sagen.

Birgit Lund har også haft problemer med Udbetaling Danmark, som har overtaget en række udbetalinger af eksempelvis pension, som kommunerne tidligere tog sig af.

»Her krævede man, at borgere skal være tilsluttet og bruge Nem-ID for at få hjælp. Men fordi jeg insisterede, fandt vi en anden løsning. Men det siger mig, at det er hele lovgivningen, man skal have set nærmere på,« siger Birgit Lund.

Deltag i debatten: Er du også stødt på problemer med ældre og it-samfundet?