10.400 ekstra pendlertimer om dagen hvis svenskerne indfører ID-kontrol

Togrejsende over Øresund skal hver dag bruge 10.400 timer ekstra på transport om dagen, hvis det svenske krav om ID-kontrol bliver til virkelighed. Kravet kan koste vækst og velfærd i Øresundsregionen, siger overborgmesteren.

Bliver det svenske som ventet vedtaget i næste uge, kan det udløse en længere rejsetid mellem København og Malmø - fra 35 minutter til halvanden time. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Carsten Wedel har pendlet over Øresund siden 1994. Han har fulgt sammensmeltningen af Malmø og København til »Greater Copenhagen«, og han sendte en tak til danske og svenske politikere, dengang Øresundsbroens åbning i 2000 endeligt befriede ham for sejlturen med flyvebådene.

Nu går udviklingen den forkerte vej, frygter Carsten Wedel, som bor i Malmø og arbejder i hjemmeplejen på Nørrebro i København:

»I dag sparer jeg tid og penge ved at tage toget. Hvis togene bliver forsinkede i op mod en time, så må jeg tage bilen«.

Pendleren har grund til bekymring, for inden nytår kan en midlertidig grænsekontrol ved Øresund være en realitet. Et politisk flertal i den svenske Riksdag vil pålægge færge-, bus- og togselskaber ansvaret for, at personer, de transporterer til svensk jord, er i besiddelse af gyldig legitimation.

Bliver forslaget – som ventet – vedtaget i næste uge, kan det betyde, at rejsetiden mellem København og Malmø forlænges fra 35 minutter til halvanden time. Ifølge beregninger fra det dansk-svenske videnscenter, Øresundsinstituttet, svarer det i spildtid sammenlagt til 1.300 arbejdsdage – eller feriedage – per dag med ID-kontrol for de flere end 30.000 passagerer på strækningen.

Samfundsøkonomisk er det en ekstra omkostning på 1,6 millioner danske kroner om dagen. Derudover risikerer Skånetrafiken store bøder, hvis kontrollen glipper, og det lykkes personer uden behørig identifikation at krydse Øresund med tog. Ifølge Skånetrafiken, som driver togdriften over broen, skal kontrollen efter planen foregå i Københavns Lufthavn, hvor et privat vagtselskab hyret af danske DSB angiveligt skal varetage opgaven.

Fordi ID-kontrollen vil være midlertidig i op til seks måneder, er lovforslaget ikke i strid med Schengen-reglerne.

Det svenske krav om ID-kontrol af indrejsende kommer oven i den kontrol, Sverige siden 12. november har udført i øresundstogene ved Hyllie Station, som er første stop efter broen. Her har flygtninge og migranter fået valget mellem at vende om eller søge asyl i Sverige, hvilket 145.000 ved en optælling 24. november havde valgt at gøre i 2015.

Ifølge det aktuelle svenske lovforslag er anledningen til at indføre ID-kontrollen, før de rejsende når svensk jord, at det højeste antal af asylansøgere i Sverige nogensinde udgør en trussel mod »den offentlige orden og den indre sikkerhed«.

Ikke desto mindre vækker ID-kontrollen og besværliggørelsen af borgernes frie færden over Sundet stor bekymring blandt politikere og organisationer.

Øresundsregionen bliver hårdt ramt

Oprindeligt var det hensigten, at Øresundsregionen skulle smelte sammen, så den kunne konkurrere med Stockholm og Berlin. Sidenhen er antallet af aftaler om samarbejde på tværs af Sundet om alt fra sundhed til uddannelse, forskning og job blevet mangedoblet.

Men den forlængede rejsetid mellem København og Malmø risikerer at ramme integrationen i Øresundsregionen hårdt, lyder kritikken.

»Hvis det her fortsætter gennem længere tid, så begynder folk jo at lede efter et andet job. Mange af dem, der pendler, er småbørnsforældre, som er særligt pressede og ikke kan leve med længere rejsetid,« siger chefanalytiker ved Øresundsinstituttet Britt Andresen.

Går der kun et par måneder, vil pendlere dog kunne finde løsninger, tage ferie, køre sammen over broen og andet, forudser Britt Andresen.

»De ekstra 40 minutter i Kastrup betyder virkelig meget. Når det gælder det fælles arbejdsmarked, er det som at blive slået hjem i Ludo. Vi rykker 15 år tilbage i tiden – tilbage til dengang vi havde flyvebådene mellem København og Malmø og færgen mellem Dragør og Limhamn,« siger chefanalytikeren.

Den forøgede rejsetid vil også betyde, at de spontane ture over Sundet for at shoppe vil blive droppet, ligesom det vil ramme en forlystelse som Tivoli, der har et meget stort sydsvensk publikum.

Endelig forudser Øresundsinstituttet, at Københavns Lufthavn kan blive ramt på lidt længere sigt, fordi det for passagerer, som bor op imod Gøteborg, bedre kan betale sig at rejse fra Arlanda-lufthavnen nord for Stockholm.

Også bekymring i Sverige

Sophie Hæstorp Andersen, formand for Region Hovedstaden og Øresundskomiteen, advarer ligeledes mod konsekvenserne:

»Jeg er meget bekymret over det, der sker nu, fordi det kan hæmme ikke bare det arbejdsmarked, vi har i hovedstaden, men i hele Danmark. Vi får virksomheder, der i stigende grad kommer til at sige nej til ordrer, hvis ikke de kan få den arbejdskraft, de skal bruge,« siger Sophie Hæstorp Andersen.

Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), som er en af initiativtagerne til Greater Copenhagen – det tætte samarbejde på tværs af Sundet fra 1. januar – er også bekymret:

»Igennem 20 år har vi arbejdet for at mindske rejsetiden for at have et smidigt arbejdsmarked og et stort opland til Skåne og Danmarks hovedstad. Bliver ID-kontrollen langvarig, vil den ødelægge både vækst og velfærd på begge sider af Øresund.«

Frank Jensen har brugt et stor del af sin tid som overborgmester på netop at samle regionen. Han har dog forståelse for, at den svenske regering i lyset af den massive strøm af flygtninge er nødt til at gøre noget.

»Men jeg håber, det bliver kortvarigt. Vi har i dag et smidigt arbejdsmarked og et godt uddannelsessamarbejde, hvor man kan studere på begge sider af Sundet, og vi samarbejder omkring forskning og meget andet. Målet er at skabe en større vækstmotor for det sydlige Sverige og Danmark, og det er det, der nu er på spil,« siger Frank Jensen.

Også i Sverige er der en vis bekymring at spore. Medlem af regionsrådet for Centerpartiet Niels Paarup-Petersen, som er imod ID-kontrollen, skriver i avisen Sydsvenskan:

»At sabotere regional udvikling, sådan som regeringen gør nu, står helt uden modstykke i svensk historie. Uvidenheden og den manglende interesse for vores region har været stor under alle regeringer og hos alle statslige myndigheder. Men ingen svensk regering har dog hidtil taget initiativ til at opbygge sådanne hindringer for integrationen i Øresundsregionen.«

Tilbage i toget på vej over Øresund møder Berlingske endnu en af de pendlere, som bliver direkte berørt.

Danske Sandra Pajkovic bor med sin mand i Malmø og tager hver dag toget over broen for at komme på arbejde i et fritidshjem på Amager. Hun er efterhånden vant til forsinkelser, siger hun. Men hvis toget over en længere periode vil være én time forsinket, bliver hun nødt til at reagere.

»Så kan det være nødvendigt at finde et job i Malmø i stedet,« siger Sandra Pajkovic.