1.200 arbejdsløse unge får job-chance

En succesfuld kampagne har sikret, at 1.200 arbejdsløse unge får chancen for et job eller en uddannelsesplads i København og på Sjælland.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Over 1.200 unge på Sjælland får en chance for at komme i job eller uddannelse i private virksomheder. Mange er allerede begyndt, og endnu flere er på vej.

Det er resultatet, når Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjælland gør status over sin job- og uddannelseskampagne »Slip de unge talenter løs - for fremtidens skyld«, som har kørt siden januar.

- Vi har opnået et endnu bedre resultat, end vi havde håbet på. Det viser, at der er en stor vilje til at hjælpe de unge i gang, siger Merete Bingen-Jakobsen, vicedirektør i Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjælland.

Succeskriteriet for kampagnen var 1.000 job- og uddannelsespladser.

- Så vi er meget glade for, at virksomhederne har været så positive, tilføjer hun.

Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjælland, som er én af de fire i Danmark, har kontaktet 33.000 virksomheder på i hovedstaden og på Sjælland via mail og opfordret dem til at tage en ung ind i job eller uddannelse. Derefter har de 41 jobcentre, der har deltaget i kampagnen, besøgt mere end 2.800 private virksomheder, og det har ført til de mange nye job, løntilskudspladser, virksomhedspraktikker og lærlingepraktikker inden for stort set alle arbejdsområder.

En del af de unge er allerede begyndt i deres nye job eller på uddannelse. Andre har en dato for start, og resten venter på at blive matchet.

- Unge mellem 25 og 29 er gruppen med den højeste ledighed. Det er fremtidens arbejdskraft, og det er meget vigtigt, at de får et tag i arbejdsmarkedet, siger Merete Bingen-Jakobsen, der mener, at den fire millioner kroner dyre kampagne var alle pengene værd.

- Dels har vi opnået de kortsigtede resultater med temmelig mange pladser til unge. Og dels har jobcentrene fået et godt afsæt for yderligere dialog med virksomhederne, som på sigt kan føre til flere job og uddannelsespladser, siger hun.

Nu slutter kampagnen, men Merete Bingen-Jakobsen vil ikke udelukke, at den skal tages op igen senere.

- Vi og jobcentrene har lagt en massiv indsats inden for et bestemt fokuseret område, så der er skabt en platform for videre samarbejde, siger hun.

»Slip de unge talenter« har også brugt Facebook, Youtube, Vimeo og hjemmesiden www.sliptalenterneloes.dk til at henvende sig til de unge.