Rotten i køkkenet

Film: »Ratatouille«. Få laver komedier, der er så sjove og har så meget på hjerte som animationskunstnerne hos Pixar. I »Ratatouille« er hovedpersonen en rotte, der drømmer om at blive mesterkok.

Rotten Remy i køkkenet på restaurant »Gusteaus«, hvor han drømmer om at blive mesterkok i Pixars formiddable »Ratatouille«. Fold sammen
Læs mere
Hovedpersonen er en rotte. Dermed følger produktionsselskabet Pixar med »Ratatouille« den succesopskrift med utraditionelle helte, vi kender fra film som »Find Nemo«, »Toy Story« og »Monsters Inc.«. Filmene udspiller sig blandt dyr, monstre og sågar legetøjsfigurer, og på den måde skaber de amerikanske animationskunstnere historier, der både er eventyrlige og kommunikerer så klare budskaber, at de får karakter af fabler. Vi kender formularen fra Disney, men hos Pixar kan man noget helt særligt: Man valser uden om det sentimentale. Man benytter i stedet satirens greb og doserer sine komedier med lige dele medmenneskelighed og sarkastisk – tør man sige det: realisme.

Således også »Ratatouille«, der er den seneste i rækken af formidable animationsfilm for både børn og voksne.

Filmen handler om rotten Remy, og han er ikke som de andre rotter. Ganske vist er han optaget af at spise, men ikke hvad som helst og da slet ikke affald. Remy drømmer om at blive chefkok – ligesom sit forbillede Auguste Gusteau, hvis madprogrammer Remy sniger sig til at se hos menneskene. Gusteaus mantra er, at »alle kan lave mad«, men den slags pladder giver Remys far ikke noget for. »Hold kæft og spis dit skrald« er hans standardsvar til den ambitiøse søn.

Livet må have mere at byde på, mener den unge rotte, der tager til Paris og indfinder sig på »Gusteaus« i hovedstaden. Restauranten er sygnet hen, efter at Gusteau er død af skam over en dårlig anmeldelse fra den mistænkeligt tynde madanmelder Anton Ego. Nu hersker souschefen Skinner, der har solgt Gusteaus navn – og sjæl – til en serie færdigretter. Her slår Remy ved et tilfælde sig sammen med den talentløse opvasker Linguini, og de to udarbejder et system, så Remy kan fjernstyre Linguini ved at gemme sig under kokkehuen og trække ham i håret som en marionet. Linguini bliver nu den hotteste kokkeassistent i Paris, men det umage par får ikke lov at hvile på laurbærrene.

Nettet strammes
Den ondsindede Skinner konspirerer mod Linguini, og pludselig melder Skadedyrskontrollen sin ankomst, mens Anton Ego indfinder sig i vanligt ondt lune ved sit gamle bord i restauranten. Samtidig forsøger Remys familie at få ham til at vende tilbage til sit rotteliv.

»Ratatouille« er skrevet og instrueret af Brad Bird, der er medforfatter til en del afsnit af komedieserien »The Simpsons« og i øvrigt stod bag Pixars hit »The Incredibles«. Det er gjort med omhu og sans for detaljer. Holdet bag filmen har nærstuderet gourmetrestauranter i Paris, og en tidligere chef har været konsulent på fremstillingen af maden.

Personinstruktionen – hvis man kan tale om sådan én – er inspireret af fysiske komikere som Buster Keaton, og at se den klodsede Linguini operere i restaurantens køkken ved rottens hjælp vækker minder om nogle af de bedste komedier i filmhistorien. Resultatet er en vidunderligt morsom fabel om kunstnerens dilemmaer og om at forfølge sine drømme på trods af absurde odds.