RokokoPosten er en parodi på den aktuelle nyhedsstrøm. RokokoPostens 'nyheder' er således fiktive, selv om de er stærkt inspirerede af virkeligheden.

Rokokoposten: Klimaprotesterende børn distraheres af ny fidget spinner

Rokokoposten: »Det er enormt vigtigt, at vi gør noget ved global opvarmning nu, inden … Hov, er det neon?« lyder det fra en 11-årig, der var til klimastrejke sidste uge.

Foto: VaLiza14/Bigstock. Fold sammen
Læs mere

RokokoPosten er en parodi på den aktuelle nyhedsstrøm.
Alle RokokoPostens nyheder er således fiktive, selv om de er stærkt inspirerede af virkeligheden.

I fredags samlede tusindvis af børn sig verden over for at protestere mod langsomme eller manglende reaktioner på klimaforandringer.

»Det er tid til at handle«, »Vi har ingen planet B« og »Red vores fremtid« var nogle af de slogans, som de mange unge havde skrevet på deres skilte, hvorefter de samlede sig i blandt andet København, Rom, Paris, Bruxelles og Washington D.C.

Imidlertid har en ny serie fidget spinners formået at distrahere en stor del af børnene.

»Klimastrejken er det vigtigste, jeg nogensinde har været med til. Vores fremtid afhænger af, at de voksne får øjnene op for … Hov, er det neon?« lød det i i går fra 11-årige Kevin Jensen, der gik glip af flere skoletimer for at være med i fredagens protest.

Han har siden købt tre nye fidget spinners, blandt andet i neonfarver, men bedyrer, at klimaet stadig er »enormt vigtigt« for ham.

I reklamebranchen ser nogle optimistisk på den nye udvikling blandt de klimabevidste børn.

»Det store fokus på protesterne har gjort, at mange nu tænker på børn som en slags ægte og uspolerede sandhedsvidner, der ser igennem de voksnes lumpne politiske spil.

Hvis den holdning hænger ved, når de begynder at tigge om legetøj, iPads og billetter til Disney World, kan vi tjene milliarder,« fortæller seniorkonsulent Alice Wesley fra det internationale marketingfirma Burson-Marsteller, der allerede har igangsat en større klimakampagne for en af deres kunder.

»Grønt legetøj og grønne apps bliver det næste store. Hvordan kan forældre sige nej til et barn, der beder om penge til klimavenlige indkøb?«

Andre eksperter er dog mere forsigtige, blandt andre Philippe Thomas, der er professor i marketing og tidligere chef hos franske Publicis Worldwide.

»Min erfaring fortæller mig, at folk kun hylder børn, der mener det samme, som de selv gør. Når børnene vil have slik i stedet for aftensmad, plejer man ikke at forherlige deres umiddelbare tilgang til verden. Der er jo heller ingen, der taler om, hvor fantastisk det var, at Hitlerjugend-medlemmerne var politisk bevidste og tog sagen i egen hånd,« siger han.