RokokoPosten er en parodi på den aktuelle nyhedsstrøm. RokokoPostens 'nyheder' er således fiktive, selv om de er stærkt inspirerede af virkeligheden.

RokokoPosten: Frederiksberg Kommune vil indføre cykelfrie søndage

RokokoPosten: Frederiksberg Kommune vil bruge smuthul i færdselsloven til at indføre cykelfrie søndage. Ifølge borgerlige politikere løser forbuddet dog ikke det langsigtede problem med fattiglemmer, der kommer ind fra København i små, grimme befordringsmidler.

Foto: dexter007/Bigstock. Fold sammen
Læs mere

RokokoPosten er en parodi på den aktuelle nyhedsstrøm.
Alle RokokoPostens nyheder er således fiktive, selv om de er stærkt inspirerede af virkeligheden.

Cykelfrie søndage kan være en god måde at vise frederiksbergborgerne, hvordan byrummet kan bruges uden pedaltransport.

Sådan lyder det fra borgmester Simon Aggesen (K), efter at transportminister Benny Engelbrecht (S) har foreslået en ændring af færdselsloven, der giver kommunerne mulighed for at indføre bilfrie gader om søndagen.

Lovgivningen specificerer imidlertid ikke, hvilke køretøjer det drejer sig om, og det har Frederiksberg tænkt sig at udnytte til at forbyde cyklisme om søndagen.

»Cykelfrie søndage kan bruges som eksempel, så alle kan se, hvordan byen kan blive meget mere behagelig, når cykler ikke fylder det hele,« siger Aggesen og tilføjer:

»Pæne fruer i pels kan ikke promenere i fred uden at risikere at blive påkørt af fattiglemmer og løjsere. Har man ikke råd til at lade sig befordre standsmæssigt, har man intet at gøre på Frederiksberg.«

Simon Aggesen ønsker derudover indførelse af såkaldte æstetik-zoner, hvor det er forbudt at medbringe småbørn uden opsyn af au pair eller optræde i usoigneret og venstreorienteret tilstand.

På Frederiksberg har man allerede gjort sig erfaringer med at sende cyklerne væk fra dele af byrummet, fortæller formand for By- og Miljøudvalget, Jan E. Jørgensen (V).

Det er blandt andet sket i forbindelse med veteranbil- og hestedrosche-arrangementer.

»De gange, vi har gjort det, er frederiksbergborgerne myldret ud og har brugt byen på en anden måde. Så på den måde kan det være god inspiration til, hvordan byen kan fungere, hvis cyklerne ikke fylder det hele,« siger formanden.

Der skal dog helt andre boller på suppen, hvis man skal opnå varige forbedringer, lyder det fra Jan E. Jørgensen.

»Jeg tror ikke, at de cykelfrie søndage giver varige forbedringer, når vi snakker mængden af langhårede aktivister med uæstetiske befordringsmidler,« udtaler han og fortsætter:

»Der er brug for nogle af de værktøjer, vi har efterspurgt fra justitsministeren, nemlig afgifter på alle små, grimme og billige køretøjer. Og hvad med elcykler inde fra København? Det er vel næsten det værste: cyklen, der foregiver at være en miljøvenlig bil!«

I Socialdemokratiet er borgmesterkandidat Michael Vindfeldt stor tilhænger af forslaget.

»Vores parti går vi til valg på at gøre akkurat det samme som De Konservative. Det eneste, der skal ændres, er bogstavet efter borgmesterens navn,« udtaler Vindfeldt.