RokokoPosten er en parodi på den aktuelle nyhedsstrøm. RokokoPostens 'nyheder' er således fiktive, selv om de er stærkt inspirerede af virkeligheden.

RokokoPosten: Elgiganten indfører shoppedag for den øvre middelklasse

RokokoPosten: I dag lancerer Elgiganten Upper Middle Class Friday og åbner Boutique Electrique, en pop op-butik i Latinerkvarteret i Aarhus med et smallere sortiment, højere priser og længere produktfortællinger.

Foto: S_V_Studios/Bigstock Fold sammen
Læs mere

RokokoPosten er en parodi på den aktuelle nyhedsstrøm.
Alle RokokoPostens nyheder er således fiktive, selv om de er stærkt inspirerede af virkeligheden.

Black Friday er blevet kritiseret for at stimulere til forbrugerisme på en usmagelig måde, og nu tager Elgiganten det første skridt hen mod en mere smagfuld årlig shoppedag.

»Vi har lyttet til kritikken af Black Friday, og da vi gerne vil være en butik, der henvender sig til alle danskere, har vi taget initiativ til UMC Friday, Upper Middle Class Friday, der skal være årligt tilbagevendende hver fredag efter Black Friday. Vi håber, at UMC Friday med tiden vil blive den øvre middelklasses Black Friday,« siger kommunikationschef Simon Pedersen.

I forbindelse med UMC Friday har Elgiganten åbnet pop up-butikken Boutique Electrique i Aarhus og givet RokokoPosten et smugkig. Det intime butikslokale i de små, snoede, brostensbelagte gader i Latinerkvarteret er indrettet med el-lamper og vintage-neonreklamer fra 1920erne, fra »dengang elektricitet var moderne og hipt,« fortæller Simon Pedersen.

»Produkterne er som udgangspunkt de samme telefoner, iPads, fladskærme, computere, opvaskemaskiner og tørretumblere, som vores andre kunder køber i Elgiganten. Men vi har gjort varesortimentet smallere, gjort de enkelte produkter dyrere og føjet 30-50 procent flere ord til fortællingen om dem,« siger Simon Pedersen stolt og tilføjer, at for at gøre oplevelsen speciel lukkes der kun ti kunder ind ad gange. De kan så ustressede lytte til engagerende fortællinger om hvert enkelt produkts unikke tilblivelsesproces og fornemme følelsen af fællesskab med de andre kunder.

Boutique Electrique summer af aktivitet dagen før åbningen. I et hjørne er en DJ ved at sætte pult og lys op, og boutique-medarbejdere er ved at indrette med to 45-lænestole af Finn Juhl, hvor der på åbningsdagen skal være talks om bæredygtigt forbrug.

Simon Pedersen forklarer, at ingen produkter er pakket ind i plastic eller anden emballage. For at understøtte bæredygtighedsbudskabet kan alle produkter i butikken transporteres hjem i enorme muleposer med valgfrie antiforbrugeriske slogans, som kan genbruges, næste gang man skal købe fladskærme.

»Alt, der bliver udleveret, er desuden tilpasset, så det kan passe direkte ind i bagagerummet på en Tesla Model S,« tilføjer han.

Boutique Electrique åbner dørene for kunder i dag kl. 10.00.