RokokoPosten er en parodi på den aktuelle nyhedsstrøm. RokokoPostens 'nyheder' er således fiktive, selv om de er stærkt inspirerede af virkeligheden.

Rokokoposten: Eksperter: Danmarkshistorien skal gøres mere inkluderende og mangfoldig

Rokokoposten: Danske børn kan ikke lære noget opbyggeligt af en fortid proppet med sexisme, angrebskrige, racediskrimination og ableisme. Det mener forskere, som nu vil skrive en inkluderende, tolerant og mangfoldig danmarkshistorie.

21BKUBMR-143958-741.png
Christian IV paa Trefoldigheden, malet af Wilhelm Marstrand Fold sammen
Læs mere

RokokoPosten er en parodi på den aktuelle nyhedsstrøm.
Alle RokokoPostens nyheder er således fiktive, selv om de er stærkt inspirerede af virkeligheden.

Fortiden er ikke, hvad den har været. Sådan lyder et kendt ordsprog, der sjældent har været mere rammende end netop nu. En række historikere mener nemlig, at danmarkshistorien er forældet og bør skrives om, så den passer til et moderne Danmark anno 2019.

»Ser man på, hvad der tidligere er sket inden for grænserne af den geografiske entitet, der i dag bliver betegnet Danmark, er det grundlæggende én lang historie om blodtørstige konger, undertrykkelse af kvinder og økonomisk udbytning,« siger Peder Jacobsen, der er ph.d. og forskningschef ved Aarhus Universitets Center for Opbyggeligt Korrigerende Historieskrivning.

Ifølge Jacobsen og en række af hans kolleger er det på høje tid, at danske skolebørn – og alle andre med interesse for historien – bliver præsenteret for en mere moderne og tidssvarende fortælling om det land, de bor i.

»Hvis man går i syvende klasse og skal vokse op og blive en demokratisk dannet borger i et innovationsbaseret videnssamfund, kan man ikke bruge fortællinger om, hvordan danskere plyndrede og satte ild til engelske klostre i 800-tallet, til noget som helst. I stedet foreslår vi, at danskerne får en historie, hvor tolerance, mangfoldighed og kreativitet er i højsædet,« siger han.

Et af de tiltag, som skal introducere en ny danmarkshistorie, er et klassesæt for folkeskolens ottende og niende klasser. Her er Det stockholmske blodbad erstattet med Den stockholmske mangfoldighedsworkshop, hvor repræsentanter for marginaliserede grupper i de skandinaviske lande udvikler en handlingsplan for et dynamisk og CO2-neutralt Norden i det 16. århundrede.