Ritts bompenge en død sild

Sammenholdet blandt 16 hovedstadskommuner, der står bag et udspil om bompenge i København, er begyndt at smuldre. Men det kan være det samme. For på Christiansborg støtter ikke engang Socialdemokraterne en betalingsring.

Foto: Kristian Sæderup
Bommen går nu hermetisk ned for Københavns socialdemokratiske overborgmester Ritt Bjerregaards store ønske om en betalingsring, hvor bilister skal opkræves op til 25 kr., når de kører ind - og 25 kr. når de kører ud af hovedstaden.

I går fremlagde Socialdemokraterne på Christiansborg et nyt trafikudspil til 300 mia. kr. Ifølge udspillet skal der ikke indføres bompenge men derimod roadpricing, hvor bilister i hele landet skal betale i gennemsnit 27 øre pr. kørt kilometer mod en halvering af registreringsafgiften.

Udspillet er en begmand til partifællerne på Københavns Rådhus, der havde satset på, at der skulle oprettet et fælleskommunalt selskab, som skulle geninvestere et anslået bompengeprovenu på to mia. kr. årligt til bedre kollektiv trafik i regionen.

Også regeringen erklærer bompenge i København for en død sild. Hvis VK-partierne beslutter sig for vejafgifter, bliver det enten roadpricing eller en vignet-ordning, hvor bilister på forhånd betaler en afgift og kvitteres med et mærkat til forruden.

"Hvis der kommer afgifter, vil vi gå efter intelligente løsninger, der ikke må være konkurrenceforvridende eller hæmme arbejdskraftens mobilitet. Ritt Bjerregaard tordner derimod løs med bompenge, og det er da interessant, at hendes eget parti på Christiansborg skyder det ned," siger Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen.

Uro blandt bompenge-kommuner
16 hovedstadskommuner står bag det oprindelige københavnske bompengeudspil, men sammenholdet er kommet under pres, fordi et flertal på Københavns Rådhus for nylig besluttede at flytte den geografiske placering af betalingsringen fra S-togsringbanens linjeføring til kommunegrænsen.

Formålet er ikkke at lade betalingsringen skære igennem de københavnske bydele, så borgere på den ene side af ringen skal betale, mens dem på den anden side slipper for at betale men skal leve med pendlernes parkerede biler.

Ifølge et rundspørge, som Berlingske Research har foretaget, har Københavns nye solobeslutning skabt uro i Hvidovre, Tårnby og Dragør kommuner.

"Hvis der kommer ændringer af den geografiske grænse, som påvirker os, vil vi ikke støtte op om det. Der er dømt ommer," siger Hvidovres borgmester Milton Graff Pedersen (S).