Ritt B. vil spare millioner på bureaukrati

København kan spare mellem 161 og 177 mio. kr. årligt på overflødigt papirnusseri. Ifølge ny analyse laver mange højtlønnede medarbejdere det samme arbejde.

Foto: Linda Henriksen
Københavnerne kan næste år se frem til mere og bedre service, uden at det skal koste dem ekstra i skattebetaling. Københavns overborgmester, Ritt Bjerregaard (S), er klar til et gennemgribende opgør med bureaukratiet på Rådhuset for at få frigjort et trecifret millionbeløb til budgettet for 2010. Penge, som i dag anvendes til overflødigt papirnusseri.

Først og fremmest lægger overborgmesteren op til en markant ændring af arbejdsgangene, så der ikke længere skal sidde højtlønnede administratorer og udføre det samme arbejde i syv forskellige afdelinger på Rådhuset. I stedet skal de sparede millioner på bureaukrati overføres til f.eks. pasningsområdet, hvor institutionerne må tage imod stadig flere børn, for at kommunen kan opfylde pasningsgarantien.

Ifølge en ny analyse, som Rambøll management har udført for kommunen, kan København her og nu spare mellem 161 og 177 mio. kr. på administrationsudgifter. Især i centraladministrationenen, der bl.a. arbejder med lønudbetaling og bogholderi på tværs af de syv forvaltningsområder på Rådhuset, er der kæmpe gevinster at hente, men også på områderne børn og unge, pleje og omsorg og teknik kan der ifølge Rambøll tyndes ud i bureaukratiske arbejdsgange og dobbeltarbejde.

»Analysen viser, at Københavns administration er for tung, og at vi kan gøre det bedre og billigere. Derfor skal vi nu have konkretiseret anbefalingerne inden budgetlægningen til efteråret. Det ville da være rart, hvis vi kunne få flere penge og blandt andet bygge de ekstra daginstitutioner, vi har så hårdt brug for,« siger Ritt Bjerregaaard.

Tøver med udlicitering
Overborgmesteren vil heller ikke afvise at udlicitere nogle af de administrative opgaver, selvom sporene stadig skræmmer fra skandalen med IT-firmaet Accenture, der i 2005 stod for lønudbetalingen til de kommunale medarbejdere og klarede opgaven så tilpas kaotisk, at kommunen blev idømt en bod på fire mio. kr. i Arbejdsretten, fordi kun de færreste ansatte fik udbetalt korrekt løn.

»Det blev hundedyrt for kommunen, og man har ikke lyst til at lave de helt store udliciteringsopgaver, men det er klart, at man skal kigge på, om der er noget, der umiddelbart kan udliciteres. Så vil det også være en mulighed,« siger Ritt Bjerregaaard.

Venstres leder på Rådhuset, kultur- og fritidsborgmester Pia Allerslev, jubler over, at bureaukratiet på Rådhuset skal på en grundig slankekur.

»Jeg er glad for, at Ritt Bjerregaard har lyttet til det, Venstre har sagt i rigtig mange år; at der ligger et kæmpe sparepotentiale på bureaukrati. Nu må vi i gang med de tiltag, der skal hente potentialet ind på det løntunge, administrative område. Men det skal ske på en måde, så borgerne ikke kommer til at opleve serviceforringelser. Besparelserne kan i stedet gå til bl.a. daginstitutionsområdet og renovering af idrætsanlæg,« siger Pia Allerslev.

Hverken Ritt Bjerregaard eller Pia Allerslev kan på nuværende tidspunkt svare på, om det bliver nødvendigt at afskedige medarbejdere, når arbejdsgangene på Rådhuset er gjort mere smidige og dobbeltarbejde er afskaffet. De to borgmestre har heller ingen aktuelle planer om at omsætte besparelserne til skattelettelser.