Vi rejser som trækfugle

Stadig flere rejser sydpå til varmere himmelstrøg på lange ferieophold i vintermånederne. Albatros fik succes med dyrere lange rejser.

Flere og flere rejser på langtidsferier i vintermånederne. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Rigtig mange har lysten til det - til at vende den danske vinter ryggen og finde solen og varmen.

Læs også: Her kan du møde en kendis

Og denne vinters tidlige og overvældende start skubber på en tendens, der viste sig allerede sidste år. Nemlig, at der er flere og flere, der rejser på langtidsferier i vintermånederne.

FolkeFerie.dk har i årevis solgt lange ophold på rejsebureauets feriecenter på Malta midt i Middelhavet. Men i år er interessen næsten fordoblet, og salget til næste vinter - 2011-2012 - er allerede i fuld gang.

Hvor FolkeFerie i 2009 solgte 139 langtidsferier, blev der i 2010 solgt 250 af de lange ferier på mellem tre og otte uger - og for næste vinter igen viser salgstallene allerede nu en stigning på 30 pct.

Danskerne bor på de lange ferieophold sammen på FolkeFeries feriecenter, Mellieha, og danskerne vil helst være sammen med andre, når de "flytter adressen" sydpå i en længere periode.

Spies fik ingen succes
Det må Spies sande. Bureauet forsøgte sig for to år siden med langtidsrejser, men her blev det blev ingen succes.

På ét hotel, Altamar, i Puerto Rico på Gran Canaria, vil gæsterne imidlertid gerne være i lange perioder. Her er der hver vinter omkring 100, der holder langtidsferier på mellem en og tre måneders længde.

Og da Albatros Travel i år for første gang lancerede langtidsrejser, satsede man også straks på rejser til samme hotel, hvor deltagerne er sikre på, at der er nogen at være sammen med, hvis man ønsker det.

"Det er ellers rejser rundt i verden med masser af indhold, vores kunder efterspørger. Men det har vist sig, at de også gerne bare vil slappe af - især mens vinteren raser herhjemme," siger pressechef Steen Albrechtsen.

Albatros med lidt ekstra
Da Albatros præsenterede de måned-lange rejser til den spanske solkyst for sine danske kunder samt i Norge og Sverige, hvor bureauet har været repræsenteret i de sidste fem år, var det umiddelbart en succes.

Den opgraderede charterversion med overnatning i fire-stjernet hotel, halvpension, værelser med varme, TV og gratis trådløs netforbindelse i hotellets reception, samt hotellets beliggenhed i Puerto Banus nær Marbella plus dansk rejseleder og underholdning i form af foredrag, film og udflugter faldt i kundernes smag.

600 rejser er solgt til denne og næste måned. Rejserne koster 14.000 kr., og "man kan næsten ikke leve billigere derhjemme," som en af deltagerne udtrykker det.

"Vi har allerede besluttet, at vi vil have flere langtidsrejser til næste vinter. Hvortil er ikke besluttet. Vi kikker både i Algarve i Portugal, i Cape Town i Sydafrika og i Thailand," oplyser Steen Albrechtsen.