Vi kan dufte vores ferieminder

Når danskerne ser et billede fra ferien, kan de genkalde sig hvordan der duftede, viser ny undersøgelse

Undersøgelsen viser, at vi er i stand til at genkalde sig dufte ved at se på billeder Fold sammen
Læs mere
Foto: Colourbox.com

Når du ser et billede fra sommerferien på den græske strand sidste år, kan du tydeligt genkalde dig duften af kokos-sololie. Det viser en ny undersøgelse, som fotofirmaet Nikon har ladet en forsker i lugtesansen gennemføre.

Læs også: Film, der giver rejsedrømme

Danskerne er så meget i harmoni med deres sanser, at de kan genkalde sig den duft der knytter sig til en bestemt begivenhed eller et sted - bare ved at se på et billede af det. Undersøgelsen blev foretaget på tværs af 23 lande og 58 procent af de danske deltagere fastslog, at de var i stand til at genkalde sig dufte ved at se på billeder.

Deltagerne blev også bedt om at vurdere en liste over dufte, som højst sandsynligt ville vække minder, og på førstepladsen med over halvdelen af stemmerne kom duften af nyslået græs.

Her er den danske top-5 liste over dufte, der vækker minder:

1. Nyslået græs - sportsdage i skolen og barndommens somre
2. Brændende træ på et lejrbål - campingferier
3. Gløgg og fyrretræer - skiferier og jul
4. Solcreme - strandferier og sommer
5. Krydderier og eksotiske frugter - markeder og eksotiske rejser

Til sammenligning har svenskerne intet forhold til duften af eksotiske krydderier, men husker derimod duften af varm asfalt på en flyveplads. I Tyskland, Italien og Spanien ligger duften af candyfloss stabilt i top-5 - en duft som både Danmark og Sverige har langt nede på listen. Duften af baby og talkumpudder ligger nr. 3 i både Spanien og Italien, men har slet ikke fundet vej til den danske og svenske top-5.

Det er professor i psykologi Rachel Herz, der har gennemført undersøgelsen, og hun siger: "Forskningen viser hvor stærk forbindelsen mellem vores minder og lugtesanen virkelig er. Mens et fotografi visuelt kan minde os om et særligt øjeblik, kan det, hvis det ledsages af dufte, vække endnu stærkere følelsesmæssige og stemningsfulde minder - mere end noget andet."