Vi husker den rekordvarme sommer sidste år: Flere vil holde ferie i Danmark

Sidste års rekordsommer får mange af os til igen at vælge ferie i Danmark. Det gode vejr har givet håb om en gentagelse, men det er også et udtryk for en trend om at ville lære vores land endnu bedre at kende.

Stranden ved Solnedgangspladsen i Gammel Skagen, 9. juli 2018. Sidste sommers rekordvarme vejr giver håb om gentagelse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

De fleste af os kan stadig huske den rekordlange og – varme sommer i 2018. Selv om ingen med sikkerhed kan forudsige vejret, ser det ud til, at det har været udslagsgivende for manges beslutning om vælge Danmark som feriedestination igen i år.

Den lige så fantastiske påske, som vi netop har haft, øger kun til forventningerne om en gentagelse. Det antyder prognoserne hos hoteller og feriehusudlejere, der melder om større vækst og travlhed end nogensinde. Allerede ved udgangen af februar var der en fremgang på 7 pct. i forhold til samme tid sidste år for bookinger hos medlemmerne af Feriehusudlejernes Brancheforening, og i HORESTA, brancheorganisationen for hotel-, restaurant- og turisterhvervet, siger en spritny konjunkturanalyse, at forventningerne til 2019 i både hovedstaden og provinsen ligger fire pct. højere end resultatet for sidste år.

Luft i økonomien

Tallene bygger videre på en i forvejen stigende omsætningsvækst inden for oplevelsesøkonomien.

»Overordnet set er branchen vokset gennem mange år. Der kom et naturligt dyk efter finanskrisen, men vi kom hurtigt på benene igen, og vi er en af de brancher, der er vokset allermest i 10erne,« siger Jonas Kjær, cheføkonom i HORESTAs analyseafdeling.

»Det er drevet af, at økonomien går godt i Danmark. Vi har god beskæftigelse, og mange danskere har fået et større rådighedsbeløb, som de er villige til at bruge på selvforkælelse. Der er blevet plads til luksus i økonomien, og mange tøver ikke med at bruge penge på et spa-ophold eller en gourmetmiddag.

Selvfølgelig betyder prisen stadig noget i et land, som har verdens højeste moms og skattetryk, og derfor skal vores medlemmer også være skarpe på de oplevelser, som de kan tilbyde gæsterne. Konkurrencen er også på pris, og der kan konkurrenter være andre, end vi tror. Ikke nødvendigvis et andet hotel eller en anden restaurant, men måske en hel pakkerejse til for eksempel Kroatien.«

houses on samsø in denmark Fold sammen
Læs mere
Foto: Markus Hoetzel.

Nostalgi og staycation

Det skorter ikke på interessen for at blive i Danmark og holde en »staycation« på et hotel i byen eller et badehotel langs kysten i fridags- og sommerferier.

En af dem, som har mærket den stigende tendens, er Alexander Kølpin, som så rigtigt, da han med sin familie købte Helenekilde Badehotel i 2001 og Tisvildeleje Strandhotel i 2006.

»Vi mærker en fin udvikling fra år til år på begge badehoteller, og det er i høj grad min egen generation, der bruger dem til at fejre mærkedage i personlige omgivelser eller holde fri fra hverdagen.  Mange små ledelsesgrupper bruger også strandhotellerne som ramme for seminarer, fordi man har indtryk af at »komme hjem«, her er ikke så formelt, og den omkringliggende natur virker befordrende på kreativiteten,« siger Alexander Kølpin.

Han ser det også som udtryk for den nyeste tendens, at vi i stedet for den udenlandske prestigeferie gerne vil kende vores eget land bedre og opleve den tryghed og det kvalitetsliv, der har gjort Danmark berømt ude i verden under betegnelserne »scandi-life« og »nordic living«.

»Tendensen er kommet til os i omvendt rækkefølge. Nu har vi selv opdaget, at der nok er noget om snakken, når vi bliver rost for vores mad, design og kultur. Der ligger også en dannelse i at vide, hvad vores land kan præstere, og den kvalitet kan man give sin familie og sine børn ved at rejse rundt i Danmark, når landet viser sig fra sin smukkeste side,« siger Alexander Kølpin.

Forkælelse har sin pris

Den landsdækkende kæde af håndplukkede hoteller, kroer, slotte og herregårde, Small Danish Hotels, oplevede en historisk høj omsætning i 2018, og allerede inden påsken noterede man sig en fremgang i omsætning på 21 pct. i forhold til første kvartal sidste år.

Det er dels et resultat af en ny online-strategi for at imødegå konkurrencen fra online-rejsebureauer og deleøkonomisk boligudlejning og dels et resultat af øget fokus på gæstens univers, så man skræddersyr oplevelser efter segmentering.

»Vi har spidset albuerne i et marked, hvor gæsterne er kræsne. Forkælelse er en tendens, og når folk vælger et par fridage uden at skulle lave noget selv, forventer de en høj standard. Det skal være mindst lige så godt som hjemme hos dem selv,« siger Jørgensen Christensen, der er formand for Small Danish Hotels.

Han vil gerne gennemhulle myten om, at det er dyrere at holde ferie i Danmark.

»Booker man et godt hotel i udlandet, koster det mange penge. Booker man et godt hotel i Danmark, koster det selvfølgelig i forhold til den standard, man eftersøger. Der findes mange gode tilbud rundt omkring, men når vi taler spa og gourmet, som kræver megen arbejdskraft, har det sin pris.«

Bæredygtig ferieform

Den populæreste feriebolig er dog det lejede sommerhus, og det er femte år i træk, at udlejerne mærker vækst. Forklaringen ligger lige for, mener Carlos Villaro Lassen, der er administrerende direktør i Feriehusudlejernes Brancheforening.

»Det er Danmarks største overnatningsform, som henvender sig til mange forskellige typer gæster. Den giver mulighed for at engagere sig i sin familie og finde en work-life-balance, både i form af tid og økonomi. Det er en ferieform, hvor man kan lave de ting sammen, som man ikke når i hverdagen, og det er et sted, der kan fungere som en unik base for oplevelser med natur og kultur.«

Han ser også det med bæredygtighed som et vigtigt aspekt.

»Når man vælger et sommerhus, som ligger der i forvejen og er ejet af private, som ikke selv bruger det, giver det mening, at det bliver lejet ud i stedet for at stå tomt. Desuden er der sjældent langt i transport, som er den største klimabelastning, så alt i alt er det en bæredygtig ferieform. Problemet for os som formidlere er bare, at det er blevet så populært, at vi er ved at ramme kapacitetsloftet, ikke mindst i højsæsonen. Kunne vi få 10.000 flere sommerhuse til udlejning, ville vi bedre kunne dække det reelle behov,« siger Carlos Villaro Lassen.

Plads til luksus

Denne flaskehals, som blandt andet skyldes, at vores tyske naboer har flyttet industriferien tættere på den danske, nikker udlejningsfirmaet Dansommer-Novasol genkendende til. Feriehusets private, hyggelige ramme er medvirkende til den øgede popularitet hos danskerne, uanset hvilken standard det har, men der er samtidig stigende efterspørgsel på luksuskategorien.

Dansommer opfandt luksusferiehuse som begreb i 1985, da firmaet som et forsøg fik fire private sommerhusejere på den jyske vestkyst til hver at opføre et feriehus i høj materialekvalitet med indendørs opvarmet swimmingpool. Det blev en succes.

»Beliggenhed har alle dage været det vigtigste parameter, og dér er udsigt til vand det populæreste, men nu om dage vil vi også have det lækkert indendørs, fordi et feriehus bruges året rundt. Vi har fået mange flere huse i luksuskategorien, og de 4-stjernede udgør 40-45 pct. af dem, men de 5-stjernede med nybygget spa-hus, internet og store lyse rum er også meget efterspurgte,« siger salgsdirektør Philip Kildegaard fra Dansommer-Novasol.