Veteranbiler i solskin

Bornholm er med sin smukke natur, moderate stigninger og bløde kurver det perfekte sted for veteranbilfolket.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Bornholm vrimler med åbne biler, veteraner og klassiske køretøjer hen over sommeren.

Se også: Flyvende sportsvogne

Med god grund, erfarede vi under det fællesnordiske veteranbilsløb, »Styrkeprøven«, sidste år i august.
»Styrkeprøven« går på omgang mellem Norge, Sverige og Danmark. Hele tre gange er valget faldet på Bornholm. Veteranbilsfolket kan ikke få nok af øens storladne natur og de mange kønne veje med masser af moderate stigninger, bløde kurver og romantiske landsbyscenerier.
Ikke uvæsentligt, især for de åbne biler, er øens cirka 10 procent flere solskinstimer end gennemsnittet  i Danmark. De lange somre gør Bornholm til veteranernes Paradis.

Farer afsted med 50 km/t
August-løbet omfattede et halvt hundrede køretøjer fra før 1926. Sammenlagt tøffede mindst 4.000 års motorhistorisk kultur ud fra Sandvig i nord ad skiftende ruter gennem små og lidt større byer som Allinge, Gudhjem, Svaneke, Aakirkeby og Hasle.
»Storbyen« Rønne havde arrangørerne klogt fravalgt. De færreste veteraner bryder sig om langsom kø-kørsel. De har det meget bedre, når landskabet farer forbi med op til 50 km/t. Reglementet tilstræber en gennemsnitshastighed på 30 km/t.
Nedbrud og tekniske problemer kan ikke undgås, og så er det jo rart, at der altid er en landbysmedie eller et lille værksted i nærheden. Det veltilrettelagte løb omfatter forsyningsbiler og bjærgningskøretøjer – naturligvis af ældre dato – der i en fart kan slæbe nødstedte deltagere til nærmeste reparatør.

Bilerne opdeles i klasser efter alder. Klasse A »Antik«  er for køretøjer ældre end 1905. B »Veteran« går op til 1918, mens klasse C »Vintage« slutter ved 1925. Dertil kommer klasse C for motorcykler fra før 1925.
Denne artikels forfatter fik tildelt bagsædet på en flot Chrysler G70 årgang 1925 ført og ejet af Johannes Anker.
Den pensionerede bygningsingeniør bor på øen og havde sin samlever Anna med i passagersædet.

»Jeg købte bilen i delrestaureret stand fra Norge og klarede selv den sidste del af arbejdet med el, bremser, kobling og så videre. Tidligere har jeg restaureret en Fiat 509 fra 1925 helt fra bunden,« fortæller Johannes Anker, mens vi lydløst glider forbi klipper, slugter og rundkirker i den muskuløse veteranbil med seks cylindre, 3800 cm3 og hele 49 hk.

Mange af konkurrenterne må klare sig med en brøkdel af disse kræfter.
Bilen er forbløffende komfortabel. Bortset fra turbulenserne, der altid er værst på bagsædet i en åben bil. Teknisk interesserede vil vide, at G70 modellen  var første masseproducerede bil med separat oliefilter. Et afgjort plus for holdbarhed og pålidelighed.

Opgaver undervejs
Med jævne mellemrum standser vi for at løse pointgivende småopgaver med skruenøgler, møtrikker og sindrige indretninger. Også passagerne testes. De skal  have øjnene med sig og bl.a huske antallet af passerede rundkirker, farven på bagerens hus i Tejn eller antallet af kviste på bestemte bygninger. Personligt havde jeg svært ved at huske antallet af flagstænger ved Statoil i Svaneke og navnet på guldsmeden i Listed..

Det hele er for sjov, selv om der vanker præmier ved middagen på Strandhotellet efter de tre dages strabadser. En præmie får alle med sig hjem. Oplevelsen af de 588 enestående kvadratmeter med klippelandskaberne i nord, brede klitstrande i syd og de store skove på øens midte.

Se også: Danske attraktioner i topklasse