Verdensrekord i tog: 1100 km på 3 timer

Klodens hurtigste langdistance-passagertog er ikke længere fransk eller japansk, men kinesisk.

Verdens hurtigste passagertog er kinesisk og tilbagelægger 1100 kilometer på knap tre timer. Fold sammen
Læs mere
Foto: STR

Det kinesiske tog buldrer bogstavelig talt derudaf.

I disse dage indsættes den futuristisk udseende Harmoniekspres nemlig i fast rutefart mellem millionbyerne Wuhan og Guangzhou (tidligere Canton). Dermed er rejsetiden på den næsten 1.100 km lange rute skåret ned fra de tidligere 11 til nu sølle tre timer.

Se også: "Hov, jeg har glemt min kat i toget!"

Gennemsnitshastigheden ligger dermed på ca. 350 km/t, hvilket gør Harmoniekspressen til verdens hurtigste højhastighedstog på langdistancen. Under en testkørsel tidligere i december nåede toget endda en tophastighed på over 394 km/t.

Dermed har det kinesiske tog givet baghjul til de gamle rekordindehavere, det japanske Shinkansen og det franske TGV, der kører med gennemsnitshastigheder på henholdsvis 243 og 277 km/t.

Det tog kineserne over 20 år at forøge hastigheden på deres passagertog fra 43 km/t i 1978 til 100 km/t i 2001.

- Men det tog os kun ni år at tredoble hastigheden til 350 km/t, udtaler Xu Fangliang, der er chefingeniør på den nye højhastighedsrute, til det kinesiske nyhedsbureau Xinhua.

13.000 km skinner i 2012
Wuhan-Guangzhou-linjen er tilmed blot en af 42 nye højhastighedsruter, som kineserne ventes at åbne i de kommende tre år.

Ved udgangen af 2012 vil landet ifølge planerne være gennemskåret af hele 13.000 km højhastighedsskinner, som vil forbinde op mod 90 pct. af den enorme kinesiske befolkning.

Den linje, der på forhånd er størst opmærksomhed omkring, er ruten mellem Beijing og Hong Kong.
 
I dag tager det med et traditionelt "eksprestog" 23 timer at tilbagelægge de cirka 2.000 km mellem landets hovedstad og det skyskrabertunge handelscentrum ved Perleflodens delta.

Efter 2012 vil rejsen kunne gøres på otte timer.

Det svævende tog
Allerede i 2004 imponerede kineserne omverdenen med verdens første kommercielle maglev-togbane, altså et tog, der svæver over banelegemet i kraft af elektromagnetisk frastødning.
 
Det er den såkaldte Shanghai Transrapid, der forbinder Shanghais lufthavn med byens centrum 30 km borte. I det svævende tog gøres rejsen på syv minutter og med en tophastighed på over 400 km/t.

I det hele taget er der fuld fart på udbygningen af kinesisk infrastruktur. I de seneste år er landets efterhånden vidtstrakte vejnet således blevet forlænget med cirka 10.000 km ny motorvej om året.

Til sammenligning har danskerne alt i alt lige godt og vel 1.000 km motorvej at køre på.