Verdens toptunede cykelbyer

København er i front på amerikanske Travel & Leasures liste over de bedste byer i verden at cykle i.

Foto: Casper Christoffersen

De forurener ikke, det er billig transport og ydermere er det sundt for helbredet at cykle.

Læs også: Sydney set fra cykel

Det burde være åbenbart for ethvert bystyre at støtte alt, der kan fremme cykeltrafikken. Men nogle byers politik på det område er klart mere markant end andres. Og livet som cyklist er tydeligvis bedre i nogle byer end andre.

Hvilke byer, der er i verdensklasse rent cykelmæssigt, har amerikanske Travel and Leasure samlet i en liste.

Her præsenteres byer, hvor cyklisterne tages alvorligt i trafikplanlægningen, og hvor man let kan færdes på cykel - den bedste måde man kan opleve en by på.
Og her i landet kan vi glæde os over, at den danske hovedstad dukker op som nummer et i præsentationen:

København, Danmark
I den danske hovedstad tager 36 pct. cyklen til skole og til arbejde viser statistikkerne. Derfor kan det ikke overraske, at byen er et rent utopia for cyklister med op mod 300 km cykelstier og cykelbaner på vejene. Der er trafiklys specielt for cyklister og cykalparkering i centrum. Her findes også bycykler, man frit kan benytte ved at give en mønt i pant. Cyklerne er fordelt  ved mere end 100 "stationer"  rundt om i byen. 

Portland, Oregon, USA
Den eneste større by, American Bicyclists har givet topkarakter, for at vægte cykeltrafik på linje med biltrafikken. Men over 400 km cykelbaner på vejene og selvstændige cykelstier lempes cyklisterne gennem trafikken. Aflåste indhegnede cykelparkeringer og bystyrets kraftige opfordringer til også at etablere bruse- og garderoberfaciliteter hører med til historien.

Læs om: Byen der har lige så mange cyklende som København