Verdens første fly kun for kæledyr

I juli er der takeoff for det første fly, hvis passagerer udelukkende er hunde og katte.

Familiens firbenede medlem skal også have en god ferierejse. På Pet Airways slipper han for at flyve i lastrummet eller blive afvist fra kabinen, fordi han er for stor eller har dårlig ånde. Fold sammen
Læs mere
Foto: Colourbox

Fido og Misser er medlemmer af familien, derfor skal de også med på årets ferie. Og foregår turen dertil i luften, skal de ikke stuves ind i lastrummet, men flyve som firbenede konger og dronninger.

Se også: Hunde forkæles på hoteller

Nogenlunde sådan lyder filosofien bag Pet Airways, verdens første flyselskab, hvis passagerer udelukkende består af hunde og katte.

Flyet ruller ud af startbanen i New York på sin jomfrurejse i juli i år, og med på turen kan der være op til 50 heldige kæledyr, der starter ferierejsen med kærlige klap og særbehandling i stedet for kolde lastrum og små transportkasser.

Pet Limo og Lounge
"Men hvordan foregår det?" fristes man til at spekulere.
Skal Fido selv vise sit boardingkort og spænde sit sikkerhedsbælte? Hvad sker der, hvis han forvilder sig ind i en interessant duftende del af terminalen, han lander i? Og skal han give et bjæf, hvis han har noget at fortolde?

Alt det har hundeelskerne bag Pet Airways naturligvis tænkt på.

Inden man checker sig selv ind til det fly, man skal med til feriedestinationen, afleverer man Fido i Pet Lounge, hvor en hel hær af såkaldte pet attendants, kæledyrs-hjælpere, står klar til at tage sig af ham. Disse hjælpere giver ham lufte-tisse-sniffe ture inden boarding, hjælper ham ind i Pet Limoen, der ruller ham ud til flyet, og er i den anden ende af snoren, når han tripper op ad rampen til maskinen.

Selve flyveturen foregår i separate rummelige transportkasser, så hunde og katte ikke farer lystigt rundt mellem hinanden i kabinen. En kabine, som er indrettet til formålet, blandt andet er alle sæder fjernet. Serveringsvognen består dog stadig, og hvert kvarter bliver der set til hver enkelt firbenet passager og udleveret mad, vand eller godbidder efter behov.

Når Fido og venner er rullet ind på landingsbanen, får de igen et såkaldt potty break - luftetur - hvorefter de bliver fulgt ind i denne lufthavns Pet Lounge, hvor der så bare er tilbage at vente på deres respektive ejere. Er far og mor hund forsinket eller først mulighed for at flyve dagen efter, overnatter kæledyret i Paws Lodge.

Er man alligevel urolig for Fidos eller Missers skæbne, kan man via en pet tracker på selskabets hjemmeside hele tiden følge med i, hvor de er.

Dyr er ikke cargo
I dag kan man med mange flyselskaber få sit kæledyr med på ferie ved at shippe ham over land og vand som last, og på adskillige selskabers fly, i Europa på bl.a. SAS, KLM og Air France, må man også tage hunde eller katte (og visse former for fugle) med sig op i kabinen som håndbagage.

At Alysa og Dan Binder, som står bag Pet Airways, trods dette alligevel sender et fly udelukkende med kæledyr i luften skyldes, at der er en lang række krav til at rejse med Fido ved siden af sig. Han må ikke være over en vis størrelse, han skal ligge i kassen under ens sæde under hele turen, der må kun være ganske få dyr med ad gangen og på nogle fly kommer han ikke med, hvis han har dårlig ånde eller har tendens til at bjæffe fra tid til anden.

"Det er ikke godt nok. Vores dyr har ret til en ligeså god rejse som os. Og dyr er ikke cargo - de er pawsengers," siger Alysa Binder.

Pet Airways har i første omgang kun planer om at transportere familiens behårede medlemmer rundt i USA, til en pris af ca. 1.000 kroner per vej for hver vovse eller missekat, der skal på tur.