Umulig lov for sikring mod rejse-konkurs

De rejsende lades helt i stikken i nyt lovforslag, der ellers skulle sikre dem mod at tabe penge ved rejse-konkurser.

Da Sterling krakkede, tabte mange passagerer tusindvis af kroner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ugennemtænkt. Kaotisk. Usikkert. Dårligt. Mere forvirring end forsikring.

Rejsebranchen og Forbrugerrådet har næsten ikke ord for det makværk, der nu præsenteres fra ministeriet som lovforslag til at sikre de rejsende mod konkurser.

Se også: Forvirring om rejseforsikring

"Det er rigtig, rigtig dårligt. På trods af mange høringer, hvor vi igen og igen har påpeget de uheldige konsekvenser og foreslået brugervenlige løsninger, er der ikke ændret spor i det lovforslag, der nu er fremsat," siger en rystet direktør Lars Thykier fra Danmarks Rejsebureau Forening.

I kølvandet på flyselskabet Sterlings konkurs, hvor mange danskere tabte penge på de flybilletter, de havde købt og betalt, men nu ikke kunne bruge, bakkede politikerne op bag forbrugernes krav om bedre beskyttelse.

Både rejsebranchen og Forbrugerrådet ønsker en ordning, hvor alle enkeltydelser i forbindelse med feriekøb er omfattet af garantien. I øjeblikket er det kun pakkerejser, der omfatter flere rejseelementer, der er sikret. Og både de rejsende, rejsebranchens organisationer og Forbrugerrådet ønskede en ordning, der omfattede alle enkeltydelser af en rejse.

Men loven, der nu fremsættes, omfatter kun flybilletter og billeje i udlandet. Hverken hoteller eller ferieboliger i udlandet er med.

De rejsende skal selv sikre sig
I de første forslag til loven, var der lagt op til, at de rejsende selv skulle sørge for forsikringen. Det har både rejsebranche og Forbrugerråd igen og igen påpeget det uhensigtsmæssige i.
Der er langt mere praktisk og forbrugervenligt, som ved den nuværende pakkerejse-garanti, at beløbet til garantien automatisk lægges til rejsens pris.

Denne indsigelse har imidlertid ikke gjort indtryk. I det nu fremsattte lovforslag skal de rejsende selv huske at bestille konkurssikringen, når de køber en flybillet eller bestiller en udlejningsbil.

 Enten skal de huske at sige det til rejsebureauets medarbejder, eller de skal selv huske at klikke forsikringen med, hvis de købet på nettet. Beløbet for konkurssikringen bliver formentlig 20 kr. pr. billet.

Gælder kun for danske selskaber
Næste problem de rejsende sættes over for, i det fremsatte lovforslag, er at det sikkerheden kun glæder, hvis  flybilletter og billeje er købt i et bureau, der er "dansk etableringssted".

Og det er de rejsende, der selv finde ud af, om bureauet er "dansk". At et net-bureau har .dk adresse, er f.eks ikke nødvendigvis ensbetydende med, at det er "dansk basseret".

Tredie problem for de rejsende, er flyselskaberne. Her omfatter sikring kun flyselskaber, der har adresse i Danmark.  Det har f.eks. Ryanair ikke, selv om selskabet flyver fra Danmark. Selskabet kan slet ikke sælge forsikringen. 

"Det her er jo komplet umuligt at forklare folk. Vi har igen og igen foreslået, at garantiforsikringen skulle omfatte billetter til alle fly til og fra Danmark," siger Lars Tykier.

Gælder kun for ferierejser
Og endelig omfatter lovforslaget kun ferierejser.
Det vil sige, har man købt sin flybilletter i et dansk etableret rejsebureau med et flyselskab, der også har dansk adresse, og har man husket at bestille konkurssikringen og også betalt for den - så gælder forsikringen ikke. Man er nemlig ikke dækket, hvis man skal til et forretningsmøde i udlandet.

Danmarks Rejsebureau Forening er allerede i færd med at kontakte diverse politikere for møder om sagen i håb om at få ændret i det fremstillede lovforslag.

"Jeg har aldrig oplevet et lovforslag, der er så langt fra det oplæg, som både branchen og Forbrugerrådet har foreslået," bemærker Lars Thykier.