Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Lyst til at rejse på ferie med Rasmus Henning, Nikolaj Kirk eller Timm Vladimir?
Læs også: Timm Vladimir guider til det gode billede
Selv om ovenstående har fyldt godt i både avisspalter og sendefladen på tv, er der ikke tale rendyrket kendisferie, når rejsebureauer som Apollo Rejser, Horisont Rejser og FolkeFerie.dk udbyder temarejser med kendte danskere som rejseledere.
Rejserne fokuserer nemlig mindre på personen og mere på selve emnet, som de kendte danskere er eksperter indenfor.
Derfor venter der en hardcore cykelferie med triatleten Rasmus Henning, inspirerende madrejse med kokken Nikolaj Kirk og lærerig fotorejse med skuespilleren og fotografen Timm Vladimir.
Fælles for bureauernes valg af guider er, at de først og fremmest er specialister på deres område og kan tilbyde de rejsende en viden eller oplevelse ud over, hvad en almindelig guide kan levere.
Det understreger Peter Frederiksen, ejer af Horisont Rejser, der har kendte rejseledere som forfatteren Ib Michael og tidligere chefredaktør for Politiken, Herbert Pundik:
»Kendisfaktoren er ikke så vigtig for os. Det er jo ikke en kvalitet i sig selv at være kendt. Mange af vores rejseledere er faktisk ganske ukendte, men fælles for dem alle er, at de har en helt unik viden. Folk vil have indholdsrejser. Altså kombinere fordybelse og ferie, og ikke bare skøjte igennem Beijing på fire dage for at sige, at man har været der.«
Men Peter Frederiksen lægger ikke skjul på, at kombinationen af ekspertise og et kendt ansigt er med til at gøre en rejse mere attraktiv:
»Det er klart, at rejser med kendte navne som Ib Michael og journalist Keld Nauntoft er nemmere at få ud over rampen,« siger han.
Hos Apollo Rejser betyder kombinationen af viden og kendisfaktor mere, for hvem rejsebureauet vælger at samarbejde med.
»Vi indleder et samarbejde med en person, primært fordi personen er ekspert på sit felt og dermed kan give vores gæster noget helt unikt, enten sportsligt, musisk eller gastronomisk,« siger Rikke Koks Andreassen Koks, informationschef fra Apollo Rejser.
»Men det ville ikke være den fulde sandhed at sige, at vi udelukkende gør det som følge af indholdet. Vi gør det naturligvis også, fordi kendte danske personligheder i sagens natur er interessante, har en særlig appel og kan give danskerne noget, som kun de kan give,« siger Rikke Koks Andreassen, der videre fortæller, at selskabets gæster i den kommende sæson eksempelvis kan komme på cykelferie med Rasmus Henning og svømmeferie med tidligere verdendsmester Lotte Friis, der nok blev bredere kendt, da hun deltog i TV2s Vild med dans.
Skuespiller og fotograf Timm Vladimir var for første gang af sted som rejseguide for FolkeFerie.dk sidste år.
Sammen med 11 fotokursister rejste han til ferieøen Malta, hvor han blandt andet underviste deltagerne i at droppe kameraets automatiske indstillinger og manuelt indstille lukketid og blændevalg.
»Vi begyndte hver dag med et oplæg på en halv time til en time, hvor vi gik i dybden med dagens emne og dagens teknik. Og så rejste vi rundt på øen sammen og afprøvede teknikkerne,« siger Timm Vladimir.
Det fleste kender Timm Vladimir som skuespiller og komiker, men han har altid fotograferet og begyndte for nogle år siden at holde kurser og foredrag på højskoler om at tage billeder.
Også for ham spiller kombinationen af være et kendt ansigt og have noget at byde på en vigtig rolle:
»Det, at jeg er uddannet skuespiller og er vant til at stå på en scene, har været med til at gøre mig til en god formidler, og udover stærk faglighed er det en vigtig egenskab, når man skal undervise,« siger Timm Vladimir og forsætter:
»Der er selvfølgelig nogle, der tror, at kendte mennesker per definition ikke kan andet end at optræde på skærmen. Jeg ville aldrig undervise i noget, jeg ikke vidste noget om. Ikke mindst fordi, der jo er kontant afregning fra kunderne, hvis de ikke føler, at de har rejst med en ekspert og har fået noget fagligt ud af det.«