Turisterne har kik på Jylland

Mens politikerne gør deres bedste for at lægge hindringer i vejen for den danske turisme, har nye transportmuligheder skaffet ekstra turister til de jyske byer.

De turister som stadig kommer til Danmark, har i stigende grad fået øje på Jylland som rejsemål. Fold sammen
Læs mere
Foto: Colourbox

Det ser sort ud for den danske turisme.

Læs også: Feriens små-indkøb er dyrest i Danmark

Skal man tro formanden for den verdensomspændende turismeorganisation, World Travel & Tourism Counsil, David Scowsill, er Danmark godt på vej til at forspilde sine muligheder for at få del i den lukrative turisme-indtjening.

Indførelsen af udvidet grænsekontrol kombineret med verdens højeste moms gør, at Danmark forspilder sine muligheder som turismedestination, konkluderede han for nylig på en vækstkonference om turisme.

I mellemtiden kan man så i Jylland glæde sig over, at de turister, der dog stadig kommer til landet, i stigende grad har fået øje på Jylland som rejsemål.

Nye flyruter til Jylland
Flere udenlandske flyselskaber har også i det sidste års tid åbnet ruter til jyske lufthavne - f.eks. flyver KLM fra Amsterdam til både Billund og Aalborg, og sejlruterne fra England og Norge hjælper også godt til i den sammenhæng. Det kan man se på Hotel.com's opgørelse over hvilke danske byer, der har været mest populære hos kunderne.

Ikke overraskende er København på en førsteplads, men at der er flere, der har booket hotel via Hotel.com i Aalborg end i de to større byer Aarhus og Odense, er overraskende.

Og det er det også, at på Hotel.com's top ti liste over turisternes foretrukne rejsemål i Danmark, er de otte i Jylland. Bl.a. er trekantsområdet med Vejle og Kolding flot placeret på listen, sikkert godt hjulpet på vej af Billund, som med sine bare 5.000 indbyggere er den femte mest besøgte by af Hotel.com's brugere.

"Billund lufthavn gør den del af landet let tilgængeligt, og for børnefamilier er det også let at komme kørende fra Tyskland op til Legoland, de børnevenlige dyre- og forlystelsesparker og strandene," siger marketing direktør, Cia Pirttinen.

Læs også: USA er en rejsemagnet