Tripadvisor vildleder brugerne

Det britiske reklamenævn forbyder Tripadvisor at bruge ord som ærlig, ægte eller pålidelig om websitet.

Foto: Mikkel Mayner Lind

 Man kan ikke tro Tripadvisor over en dørtærskel.

Læs også: Tripadvisor sløjfer slogan

Det siger det britiske reklamenævn, Advertising Standards Authority (ASA), ikke lige ud. Men det er det, der ligger i nævnets forbud til Tripadvisor om at bruge ordene ærlig, ægte eller pålidelig om hjemmesiden.

Nævnet fik i efteråret 2011 henvendelser fra to hoteller og fra KwikChex.com, der hjælper virksomheder med at administrere deres image på nettet. KwikChex.com klager på vegne af flere hoteller, og alle parter klager over, at en betragtelig del af hotelanmeldelserne på sitet er falske.

Umiddelbart derefter ændrede Tripadvisor et af sine slogan: "Reviews you can trust" (anmeldelser du kan stole på) til "Reviews from our community" (anmeldelser fra vores fællesskab). Men i følge Tripadvisor havde intet at gøre med klagerne.

"'Anmeldelser fra vores fællesskab', som nu er på vores hotelsektion, er for at understrege vores fokus på Tripadvisors allervigtigste fællesskab." siger Emma O'Boyle, repræsentant for Tripadvisor, britiske Daily Mail.

Nu har reklamenævnet undersøgt samtlige klager, og i sidste uge kom nævnet med et direkte forbud til Tripadvisor.

"Vi fortalte, at TripAdvisor ikke må hævde eller antyde, at alle anmeldelser på hjemmesiden var skrevet af rejsende eller var ærlige, ægte eller pålidelige," skriver ASA i udtalelsen.

Beskyldninger om madforgiftninger og væggelus
Siden efteråret har KwikChex fortsat sine undersøgelser og er klar til at offentliggøre yderligere beviser på Tripadvisors uvederhæftighed og mangel på systemer, der kan tjekke anmeldelserne.

KwikChex har fundet flere eksempler på, hvordan anmeldelserne er misbrugt med falske påstande, f.eks. med beskyldninger om madforgiftninger og væggelus, som har medført store tab for især mindre hoteller, også selv om hotellerne generelt har en høj bedømmelse på sitet.

De manglende sikkerhedssystemer er også blevet brugt "professionelt" til at skaffe hoteller en bedre bedømmelse med falske positive anmeldelser, viser undersøgelserne.

KwikChex er klar til at overlade resultaterne til Triadvisor med forventning om, at Tripadvisor for fremtiden vil undersøge og vurdere de klager over falske anmeldelser, som hotellerne måtte komme med.

Datterselskab tjekker anmeldelser
Tripadvisors datterselskab, "Holiday Lettings", har en klar politik om, at hjemmesiden kun accepterer anmeldelser fra folk, der rent faktisk har boet på de aktuelle hoteller. Hjemmesiden tjekker anmelderens navn og opholdsdato med hotellet, men naturligvis røber man hverken anmeldelsens indhold eller bedømmelse.

Men KwickChex skal ikke forvente, at Tripadvisor vil gøre det samme. "Det er fuldstændig urealistisk at gennemføre på et site som vores," hedder det i en udtalelse fra Tripadvisor.

"Reklamenævnets udtalelse bygger på nogle enkle sager og på, at vi ikke kan garantere 100 pct., at alle anmeldelser er sande. Det er der intet system, der kan."

"Vi er verdens største rejse-site, og vi har tillid til, at de 50 millioner, som bruger vores site hver måned, har tillid til de anmeldelser, de læser på Tripadvisor. Ellers ville de ikke vende tilbage. Og i øvrigt ved vi, at hver bruger læser en halv snes anmeldelser og ikke bare en eller to," hedder det videre i udtalelsen fra Tripadvisor.

Deltag i debatten på Facebook.com/rejseliv