Tal dig til en liggestol

Find modet. Stil spørgsmål. Se sagen fra den andens synspunkt. Center for konfliktløsning giver en række råd til kampen om de reserverede liggestole.

Foto: Fethi Belaid

Rejseliv.dks skribent Anne Krogh Sørensen fik nok af reserverede liggestole denne sommer og kastede sig ind i kampen om en plads ved poolen.

Men hvordan håndterer man egentlig bedst håndklæde-konflikten?

Deltag i debatten på: Kampen om liggestolene

Skal man kyle håndklæderne i poolen, fjerne dem og selv ligge sig på vognen, eller skal man sende onde blikke mod synderne, når dem, der har reserveret vogne, kommer slaskende hen på eftermiddagen?

Ifølge faglig leder hos Center for Konfliktløsning, Jesper Bastholm Munk, skal man ikke gøre nogen af delene.

"Man kan med fordel tage konflikten op. Uanset om man irriteres over håndklæderne på de tomme liggestole, fordi man selv gerne vil ligge der, eller fordi man går ind for princippet om ikke at kunne reservere vognene."

Man løser ingen konflikter uden kontakt
"Medmindre man vælger at gå regel-vejen og få hotellet til at håndhæve de eventuelle regler, der er på området, handler det om at tage kontakt. Man løser ingen konflikter uden kontakt,« siger Jesper Bastholm Munk.
Kontakt vil i dette tilfælde sige til en af dem, der har reserveret liggestole.

"Det kræver mod at tage den konfrontation," medgiver Jesper Bastholm Munk.

"Men det er vigtigt, for har man først opgivet samtalen og personen er blevet en fjende i ens bevidsthed, er det svært at opnå nogen løsning. Og det er ærgerligt at bruge sin ferie på en kamp om liggestole."

Se Jesper Bastholm Munks råd til, hvordan man via kontakt løser liggestols-konflikten.

01 Vær åben. Er du indstillet på et aggressivt svar fra den, du konfronterer, får du det formentlig også

02 Bliv ikke personlig. Selv om du måske synes liggestols-synderen er en kæmpe idiot og hans børn er grimme, skal du bevare fokus på sagen og ikke på manden

03 Forsøg at se sagen fra hans synspunkt. Hvorfor har han reserveret de liggestole? Er det f.eks. en ung familie, der aldrig har været her før, og tror, at sådan gør man her? Handler det om, at fordi alle reserverer stole, er man nødt til at hoppe med på den vogn for at få en plads?

04 Tag konfrontationen så hurtigt som muligt. Lad være at vente tre dage, hvor du har kørt dig selv mere og mere op, så du ender med at opføre dig som en kedel, der koger over. Indebrændte følelser fører sjældent til en god dialog.

05 Lad være at konfrontere nogen for åbent tæppe – træk f.eks. ind i lobbyen med et spørgsmål om de vil have en flaske vand eller en kop kaffe. Eller fang synderen på trappen, så resten af hotelgæsterne ikke kan følge med. Det er vigtigt at den, man konfronterer, har mulighed for at bevare værdigheden.

06 Stil spørgsmål i stedet for at konstatere. Spørg f.eks. »hvad er grunden til, at I har reserveret liggestolene, når I ikke er her i så mange timer?« i stedet for at sige »du er en stor idiot, når du spærrer de vogne hele dagen, og dine unger er i øvrigt uopdragne.«

07 Inddrag eventuelt hotellet og hør, om de har nogle regler på området

08 Foreslå en løsning. »Hvad siger I til, at vi har vognene om formiddagen og I har dem efter frokost?«

Rejseliv.dk spørger: Er det ok at reservere? Eller er det eneste rigtige at fjerne de andres håndklæder og tage stolene selv? Debatten er også i gang på Facebook, deltag her!