Sydtysklands Gardasøen

Bodensee byder på store luftskibe, snørklede middelalderbyer og kulturel forskellighed. Og bare rolig – pizza, hvidvin og gebrokkent engelsk, skal man heller ikke til Italien for at få.

Bodensee set fra Boden-Ludwigshafen i søens nordlige ende. Et område der i øvrigt er tæt beklædt med æbletræsplantager og derfor er fantastisk først på efteråret når æblerne høstes. Fold sammen
Læs mere
Foto: Iris
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den lille vinbar ligger i en kølig kælder ud til en af middelalderbyen Meersburgs små stræder. Tjeneren forstår ikke engelsk, men på rusten skoletysk afleveres en bestilling på »essen und weisswein bitte«. 

Læs også: Billig badeferie i Tyskland 

Ved ikke helt, hvad det endte med på madsiden, men ordet skinke indgik, så er fortrøstningsfuld. Kigger lidt rundt i lokalet. Der er masser af stablede tomme vinflasker, og den karakteristiske mugne kælderlugt anes svagt. Klokken er lidt over seks, men stedet er stort set tomt. Kun en enkelt stamkunde sidder i baren og underholder tjeneren.

Sydtyskerne spiser tydeligvis aftensmad i en anden tidszone end danskerne. 

Vi får en lidt tung sødlig hvidvin, som tjeneren anbefaler, til maden. Gør ikke madmysteriet mindre. 10 minutter senere udløses spændingen, da han kommer med et spækbræt med noget, der minder om pizza. En tynd bund af en svag butterdejskarakter belagt med skinke, forårsløg og ost. Fremragende og forbløffende velafstemt med den søde hvidvin.

Vin, pizza og restauranter hvor personalet ikke forstår engelsk. Den havde jeg ikke set komme.

Europas tredje største sø
Er taget til Bodensee i Sydtyskland for at besøge en af Europas største søer, og efter besøget på vinbaren står det klart, at Bodensee har mere tilfældes med Gardasøen, end man skulle tro. Altså udover at være store ferskvandssøer med alt, hvad det medfører af bade- og sejlsports-aktiviteter. 

Gardasøen er en klassisk dansk sommerferiefavorit, men hvorfor køre den ekstra dag på tværs af Alperne, hvis man kan få det hele i hjørnet af Sydtyskland – endda garneret med lidt schweizisk chokolade og østrigsk alpeidyl? 

Bodensee ligger mellem Schweiz, Tyskland og Østrig. Kun et par timers kørsel fra München og et halvt døgn fra Danmark. Med sine 571 km2 er kun Genevesøen i Schweiz og Balatonsøen i Ungarn større i Europa. Bodensee samler smeltevandet fra Alperne og fodrer Rhinen med det. 

Man kan, hvis man trykker sømmet helt i bund, fræse rundt om Bodensee på fem timer, men vil man se og opleve mere end en sløret udsigt, skal man i hvert fald sætte tre dage – og 10 er heller ikke for meget – af til turen.

Tysklands middelalderkerne
Rejseliv startede i den sceniske middelalderby Meersburg, som med sin gamle borg er en af søbreddens smukkeste, men hele vejen rundt ligger de pittoreske byer ned til vandet.

Meersburg er tæt på at være et åbent frilandsmuseum i stemning og stil, men søens mest kendte by er Konstanz. Den ligger i Tyskland på grænsen til Schweiz lige overfor Meersburg.

I middelalderen var byens bro over Rhinen det eneste sted, man kunne krydse floden i miles omkreds, og det betød, at handlen blomstrede. 

Handel betød velstand, og byens gamle bykerne er et imponerende levn fra storhedstiden, med masser af dele af den gamle bymur intakt. 

Fordi byen ligger på grænsen til Schweiz, formåede den at undgå de ødelæggende luftbombardementer, som mange andre tyske byer blev udsat for under Anden Verdenskrig. Byens indbyggere lod simpelthen lyset brænde for fuldt blus, og dermed troede de allierede piloter, at byen lå i Schweiz

Konstanz’ historie går helt tilbage til Romertiden, og på Münsterplatz kan man se ruinerne efter en gammel romersk fæstning. Byen har vel nok søens bedste udvalg af hoteller, og den er et oplagt udgangspunkt til udflugter rundt langs søen.

På den vestlige bred af Rhinen bliver Konstanz til Kreuzlingen, og Tyskland til Schweiz. De to byer er nærmest vokset sammen, selv om de ligger i to forskellige lande. 

En by på kulturarvlisten
Lidt nede ad kysten ligger Romanshorn, og den er så charmerende og velfriseret, at den som et minimum fortjener et kaffestop med et stykke schweizisk chokolade – hvis ikke programmet efterlader tid til en overnatning. 

Romanshorn har små 10.000 indbyggere, og hele byen er på den schweiziske kulturarvsliste og bevaringsværdige bebyggelser. Byen har stort set lige mange katolikker og protestanter, og mens religionskrige og uoverensstemmelser i Centraleuropa har kostet tusindvis af liv gennem århundreder, har indbyggerne i Romanshorn været enormt civiliserede og schweiziske omkring hele religionsspørgsmålet. Helt frem til 1911 delte de to trossamfund byens gamle kirke, inden katolikkerne fik deres egen.  

Bregenz er Østrigs største by ved Bodensee. Og apropos religionskrige så besatte vores svenske naboer Bregenz under trediveårskrigen i første halvdel af 1600-tallet. 

Ledt af den svenske general Carl Gustav Wrangel holdt de byen en kort overgang, mens krigen mellem protestanter og katolikker rasede i det sydlige Tyskland.

Og ja – det var den samme herre, der senere i samme århundrede ledte de svenske styrker over isen til Sjælland i 1658, og som dermed indirekte forårsagede det danske tab af Skåne, Halland og Blekinge. 

Bregenz ligger med Alperne som kulisse, og har man lyst til en travetur i alpeidyllen, skal man ikke køre meget mere end et par timer, og har man en halv dag, kan man nå at køre til Liechtenstein og drikke kaffe. 

Mens en del af byerne langs Bodensee har deres storhedstid bag sig, og i dag mest gør sig til for turisterne, er Bregenz en pulserende by, der stadig vokser og udvikler sig. 

Den er blandt andet kendt for Bregenzer Festspiele, der hvert år i juli og august afvikles på bredden af Bodensee. Festspillene har opera som omdrejningspunkt, men repertoiret er altid fra den poppede del af det klassiske operakatalog. 

Zeppelinerens hjemby
Holder ind og spadserer en tur langs promenaden. Den lange promenade er en af byens mest charmerende hjørner.

Ude på søen kæmper et par lystsejlere med den svage vind. Tænker over, hvor forbløffende mange lystbåde, der i virkeligheden er i havnene langs søen, inden turen går videre tilbage til Tyskland

Sidste stop på turen rundt om søen er Friedrichshafen, der ligger i Baden-Württemberg. Mens en del af byerne langs søen kan trække deres historie tilbage til Romertiden, blev Friedrichshafen først grundlagt i 1811. 

Blandt andet som sommerresidens for kongen af Württemberg, og også den russiske tsarfamilie besøgte byen. Men det er Friedrichshafens industrielle arv, der giver størst genklang.

Historiske tyske mærker som Dornier, Zeppeliner, Maybach og ZF har eller har haft hjemme i byen, og derfor blev byen også udsat for 11 målrettede luftangreb under Anden Verdenskrig. 

To tredjedele af byen blev ødelagt, hvorfor den ikke har samme charmerende bykerne som f.eks. Konstanz

Havnefronten er byens åndehul. Her går der færger til Romanshorn i Schweiz ligesom flere turbåde ligger til i Friedrichshafen

Fanger søens sidste hjuldamper fortøjet i havnen. Den hedder Hohentwiel og blev søsat i 1913 og sejler i dag turister rundt på Bodensee. 

Pludselig spreder en stor skygge sig over havnefronten, mens jeg tager billeder af det gamle skib. Folk ser op. De voksne fra fadøl og de små fra is.

Deroppe – cirka 300 meter oppe – sejler et luftskib langsomt ud over søen. Kan ikke se kendingsbogstaverne, men det er helt sikkert en Zeppeliner.

Luftskibskendere vil vide, at disse oplevede en kort opblomstring i midten 1930erne, indtil det enorme Hindenburg brød i brand under landingen i New York og tog stort set alle de ombordværende med sig hinsides. 

Siden har luftskibe været anset for farlige. Med god grund. Men siden 2001 har Zeppelinerne – nu med moderne og ikke brandfarlig teknologi – igen fløjet fra Friedrichshafen på bredden af Bodensee.

Den gamle luftskibsterminalbygning på havnen er i dag omdannet til et museum for Zeppelinere. Indenfor har man genskabt en del af passagerdækket på 30ernes Zeppelinere, og på luksusfronten stod de ikke tilbage for nutidens Airbus 380. Der var bar, restaurant, regulære sovekabiner og butlerservice. 

Gamle middelalderborge, luftskibe, god mad og Alperne i horisonten. Bodensee har mange ansigter, som gør det værd at droppe de ekstra kilometer over Alperne til Gardasøen. Hvad Bodensee mangler i italiensk ustruktureret charme, har den i germansk middelalder-ynde og schweizisk ordentlighed.

Læs også: Guide: 10 badeferier i det svenske