Super-size regler på vej

Et charterflysæde er beregnet til 77 kg passager. Thomas Cook Airlines er på vej med super-size regler.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Billedet af en flypassager i overstørrelse siddende på armlænet med den ene halvdel ind over sit sæde og den anden halvdel ud i mellemgangen er gået verden rundt.

Læs også: Super-size flypassager

Det aktuelle situation er angivelig foreviget af en stewardesse i et American Airlines fly for at dokumentere kabinepersonalets arbejdsforhold overfor en overordnet.

Men fotoet har rejst debatten i flyselskaber verden over. Også i vores hjemlige Thomas Cook Airlines.
Her har man for nylig måttet "fjerne" et armlæn, så der kunne blive plads til en passager på en flyvning fra Phuket i Thailand.

Den pågældende passager stod der pludselig, og i selskabets afdelinger arbejder man nu på at finde ud af, hvordan man i fremtiden undgår, at så svært overvægtige uventet dukker op i flyene.

Hver måned får selskabet et par henvendelser fra passagerer, der vil undersøge mulighederne for plads til overvægtige om bord på flyene.
Men problemet er, at mange overvægtige ikke selv ser det som et "større problem" og ikke køber en ekstra flystol, når de køber deres rejse.

Flysædet beregnet til 77 kg
Thomas Cooks Arlines tekniske afdelinger har kikket nærmere på den vægt, et flysæde er beregnet til. Det er typisk 77 kg, fremgår det af selskabets personaleblad Airmail.

Her slås også fast, at det ikke er ulovligt, at en overvægtig passager fylder mere end et sæde, hvis der er tomt sæde, som den pågældende kan "fylde" på. Desuden skal passageren også kunne spændes fast i sikkerhedsselen, som skal kunne klare belastningen. Og i øvrigt må den pågældende ikke være en sikkerhedsmæssig hindring.

Alt dette beror i øjeblikket på et skøn. Men Super-size regler er på vej og vil formentlig være klar om et par uger.