Stewardessens New York

Hvad laver en stewardesse, når hun har stop over i en fremmed by? Rejseliv.dk tog turen til New York med Birgitte Samsom, der har fløjet for SAS i 24 år. Læs med og få hendes bedste tips til New York.

Birgitte Samsom bliver aldrig træt af New York. Og selv om hun kun har nogle få timer til sig selv under stop i storbyen, er det nok til at få endnu en oplevelse med sig hjem.

Næste side: Manhattan og Brooklyn Bridge

Rejseliv.dk har fulgt SAS-purseren på en flyvning fra København til New York med et stop over på 24 timer, som er det normale. SAS flyver til New York hver dag, så når flyet lander i Newark om eftermiddagen lokal tid, står en ny besætning klar til at flyve retur til København. Og så har Birgitte Samsom, der er chef for de øvrige stewardesser og stewards ombord, præcis et døgn, inden det bliver hendes tur.

Hendes sidste bemærkning under briefingen af besætningen er altid, at »det er os, der gør forskellen på, om passagererne får en god eller dårlig oplevelse på flyet.« Og selv om det er hårde tider i SAS, er hendes motto »Når døren er lukket, så bliver det en god dag«, og hun vil ikke bruge hverken tid eller energi på at tænke på fremtiden for sig selv eller flyselskabet under flyvningen.  

Selv om hun har fløjet for SAS i 24 år – heraf de seneste fem som purser – bliver det aldrig rutine. Som for eksempel den sommer-torsdag, hvor Rejseliv.dk var med ombord, og alt tegnede roligt, indtil hun fik at vide, at der var problemer med maskinen, der skulle flyve fra Stockholm til New York. Så nu var passagererne fra Sverige på vej til flyet i København, og maskinen skulle proppes til det yderste.

Men vi begynder i lufthavnen kl. 10 om formiddagen, hvor Birgitte Samsom, der bor i Dragør sammen med sin mand og søn på 13 år, mødte i crew-bygningen bag Terminal 2. Dagen inden var hun hjemmefra på SAS' interne net og se, hvem hendes besætning er og begyndte at planlægge turen.

SK 909 skal lette kl. 12.20, og lidt før kl. 11 samles besætningen i et mødelokale. Her gennemgår Birgitte Samsom sit såkaldte responsibility chart, hvor hun blandt andet har skrevet, hvad hver enkelt har ansvaret for. Eksempelvis hvem der skal tjekke toiletter under turen, og hvem der har ansvaret for de børn, som flyver alene og derfor skal have ekstra opmærksomhed og hjælp til at udfylde indrejsepapirer.
Ti minutter inde i briefingen kommer de to piloter forbi og fortæller om den seneste vejrudsigt og den forventede flyvetid, som er beregnet til syv timer og 42 minutter.

Der er også altid lagt en lille quiz ind med fem spørgsmål om sikkerhed. »Og man får ikke lov til at gå hjem, selv om man ikke kan svare rigtigt,« siger hun med et smil, men bliver så mere alvorlig:
»Selvfølgelig skal svarene helst være der med det samme. Vi er til prøve hvert år, hvor mindst 90 pct. af svarene skal være rigtige, og vi er nødt til hele tiden at læse op på sikkerheden, for der kommer ofte nye procedurer.«
Den 1. juli blev der ændret lidt på arbejdsgangen om bord. Blandt andet fordi besætningen er skåret ned fra ti til ni personer. Samtidig skiftede SAS den 1. maj cateringselskab, hvilket har givet, hvad hun diplomatisk kalder »udfordringer«.

Næste side: Manhattan og Brooklyn Bridge