Spies siger farvel til Simon

Solvognen ruller ud af logoet til fordel for et fællesnordisk hjerte, og chartergæsterne må dele pladsen med de individuelt rejsende

Spies er på vej til at sige farvel til Simon og charter-imaget. Fold sammen
Læs mere
Foto: Aage Jørgensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Charterrejsen – den fælles rejse i fælles fly til fælles hotel i solen – har i mere end et halvt hundrede været tæt forbundet med navnet Spies.

Læs også: 10 udødelige citater fra Simon Spies

Det var Simon Spies, der sammen med præsten fra Tjæreborg revolutionerede danskernes rejsevaner, og i 56 år har charterrejser og rejsebureauet Spies været uadskillelige – uanset hvem, der har ejet bureuaet.
I de senere år har salige Simon endda fået en renæssance i Spies. Det gamle solvogn-logo blev i nyt design taget i brug igen, og på bureauets egne »kun for voksne« hoteller blev indrettet ekstra luksuøse »Simon Spies suiter«.

Fælles identitet

Men nu er Spies på vej til at sige farvel til Simon og charter-imaget.

Første skridt tages i næste uge. Da forsvinder det gule logo med den røde solvogn til fordel for et hjerte – »Sunny heart«, som personalet allerede har døbt det gul-orange hjerte – der skal skabe en fælles identitet for de selskaber, som den britiske rejsegigant Thomas Cook har i Norden: Spies i Danmark, Ving i Norge og Sverige, Tjäreborg i Finland og flyselskabet Thomas Cook Airlines Scandinavia.

Satser på individualisterne
Samtidig toner Spies charterdelen ned og springer ud som et bredt rejsebureau, der også sælger individuelle rejser.

"Det er en tung og klassisk arv, vi har i Spies. Navnet forbindes med rendyrket charter. Men chartermarkedet bliver ikke større. Det ligger nogenlunde fast omkring en million rejser og har gjort det i mange år. Det er ikke der, væksten er, men i de individuelle ferierejser med rutefly," siger adm. direktør Jan Vendelbo Rejseliv.dk
.
"Vi har har nu systemer, så man på vores hjemmeside nemt selv kan færdigpakke rejsen med fly og hotel, og det med samme tryghed som ved en klassisk charterrejser. Sidste år benyttede flere end 30.000 danskere sig af det."

Populære fodboldrejser
Af de 30.000 individuelle rejser, Spies solgte sidste år, tæller fodboldrejserne godt med i regnskabet.

Via sit søsterselskab Thomas Cook Sport, der er rejsepartner for flere Premier League-klubber (bl.a. Chelsea, Liverpool og Manchester United), har Spies adgang til kampbilletter til favorable priser.

Charterrejserne er dog stadig den altdominerende del af de i alt 270.000 solgte Spiesrejser, og Spies arbejder på at bevare sin andel af chartermarkedet, blandt andet ved at etablere produkter, som kunderne ikke kan finde andre steder.

"Vi har udviklet unikke hotelkoncepter, vores egne Sunwing Resorts for familier med børn og Sunprime Resorts for rejsende uden børn, og i dag står de for halvdelen af alle vores charterrejser," siger Jan Vendelbo.

Og det er netop disse Spies’ egne hoteller, der satses på. For tiden er man i færd med at renovere og udbygge de forskellige SunWing Resorts, og til næste sommer åbner yderlig to forbudt-for-børn-hoteller, nummer 10 og 11.

Se også: Vi har fået en ny charter-favorit