Slut med nødder i flyet?

Antallet af allergikere eksploderer – og det faktum kan man heller ikke undgå at støde på, når man sætter sig til rette i ferieflyet.

For de fleste af os er den lille pakke peanuts, man ofte får udleveret under flyvninger bare en snack, man kan hygge sig lidt med. Men for nøddeallergikere kan peanuts medføre stort ubehag. Fold sammen
Læs mere
Foto: Iris

Det er for længst gået op for de fleste af os, at det er forbudt at tage sig en cigaret til drinken i flyet på vej til ferie. Men nu er det i mange tilfælde også slut med at nyde peanuts til sin gin tonic.

Læs også: Her vil du helst sidde i flyet

Baggrunden for den udvikling er, at tilfældene af allergiske sygdomme er i stadig stigning.
Ifølge forskere på Danmarks Farmaceutiske Højskole lider op imod hvert femte menneske i den vestlige verden nu af en eller anden form for luftbåren allergi.

Det vil sige, at der i de største danske charterfly til Thailand vil være over hundrede passagerer med allergi – teoretisk, i hvert fald. De mennesker vil ikke kunne tåle, hvis der et eller andet sted i kabinen bliver åbnet for en pose peanuts eller en nøddebar – for slet ikke at tale om, hvis der optræder nødder eller rester af nødder i flymaden.

- Der er en allergiker om bord…
Derfor bliver man i stigende omfang mødt med en besked som denne, når man over højttaleren bliver budt velkommen af kabinechefen: Da der er en allergiker om bord, henstiller vi til alle passagerer om at undlade at spise nødder eller mad, der indeholder nødder.

Med så mange af os, der lider af luftbåren allergi, burde de fleste flyafgange være berørt af problemet. Det er dog langt fra tilfældet. Og i virkelighedens verden er det i langt højere grad svenskere end danskere og nordmænd, der har problemet. Eller i hvert fald i så høj grad, at de forlanger af flyselskabet, at alle nødder skal passes væk på en flyvning.
BT Rejser har spurgt nogle af de luftfartsselskaber, som fragter mange danskere på ferie, om deres erfaring med og stilling til »nøddeproblemet«.

Ingen garantier fra Thomas Cook Airlines
- Faktisk er det ikke nogen ny problematik, siger Peter Larsen fra Thomas Cook Airlines Scandinavias Inflight Service afdeling.
- Vi forsøgte i begyndelsen at »kæmpe imod«, når vi fik en henvendelse fra en nøddeallergiker. Forstået på den måde, at vi tilbød at undlade at servere peanuts på de nærmeste rækker rundt om allergikeren. Men så kom den luftbårne nøddeallergi på banen, og lige pludselig skulle hele flyet være nøddefrit, siger han:

- Vi kan ikke afgøre om en gæst lider af »almindelig« nøddeallergi eller af luftbåren nøddeallergi. Vi havde derfor to valgmuligheder: A) At meddele gæsten, at vi ville servere peanuts præcis som altid og ikke tage hensyn til gæstens allergi. B) At informere kabinepersonalet og bede dem undlade servering af peanuts på den pågældende flyvning – hvilket blev resultatet.
- Jeg skal understrege, at vi ALDRIG lover, at der ikke er nødder om bord. Hverken vi – eller crewet – kan garantere, at en medpassager ikke medbringer/spiser peanuts om bord.

Tilbyder snack-alternativ
Peter Larsen fortsætter:
- Det er langt overvejende på svenske flyvninger, vi oplever problemet. Hvis vi bare ser på omfanget af de passagerer, der bestillinger »NENS special meal« (no nuts, no eggs, no soya, red.), så oplevede vi i en af de forløbne måneder 112 bestillinger fra svenske gæster, fem fra danske og fem fra norske passagerer, siger han:

- Jeg er enig i, at det er dårlig service over for de mange gæster, som gerne vil have en pose peanuts til deres gin tonic, og så skulle man tro, at vi i stedet tager konsekvensen og fjerner peanuts fra sortimentet om bord. Men da det er en populær og godt sælgende vare, har vi i stedet valgt at sørge for, at hvis der er en nøddeallergiker om bord, så kan man som gæst få et snack-alternativ.

Hver anden flyvning

Star Tours eget flyselskab, TUI Fly Nordic, hører ganske ofte fra kunder, der inden afrejsen beder kabinepersonalet meddele, at en passager ombord har allergi.
- Efter hvad mine svenske kolleger fortæller, sker det på hver anden flyvning om sommeren. I maj, september og oktober sker det måske på hver femte flyvning, siger salgsdirektør Stig Elling, som har indtryk af, at problemet er langt mindre på flyvninger ud af Danmark.

Elling tilføjer, at Star Tour yderst sjældent modtager kritiske kommentarer fra andre rejsende over »nøddeforbud«.

Hos Norwegian har presse- og informationschef Johan Bisgaard Larsen personligt aldrig oplevet, at man har forbudt nøddespisning om bord, og han har dog rejst én til tre gange ugentligt med sit selskab de seneste tre år. Han tilføjer:
- Så vidt det er muligt, tager vi hensyn til vores passagerer med særskilte behov som for eksempel allergikere. Det gør vi, fordi vi ved, hvor alvorligt syg, man kan blive, hvis nogen spiser nødder i ens nærvær. Vi mener, det er specielt vigtig at tage særskilte hensyn, når det har med sundhed og sikkerhed at gøre.

USAs transportministerium overvejer at indføre et helt eller delvist forbud mod peanuts i amerikanske passagerfly.

Se også: Cocktails designet til flyturen