Sidelæns i sneen

Put lidt anderledes krydderi på din skiferie. Både Porsche, BMW og Mercedes tilbyder kørekurser på is, og i Sverige tilbyder Below Zero iskørsel i klassiske Porsche 911ere.

Det er ren drengedrøm at give den gas på en ægte glatbane i en Porsche. Foto: Malcolm Griffiths Fold sammen
Læs mere

Farten er ikke over 30 km/t, alligevel slipper bilen langsomt vejgrebet, og glider ubehjælpsomt ind i en mur af sne. Vejgreb er det ikke. Snarere isgreb. Underlaget er nemlig ikke asfalt, men en frossen sø i Nordsverige, 900 km nord for Stockholm og cirka 10 km udenfor byen Arjeplog.

Det er ikke første gang, Mercedesen er i muren. Men sneen er blød, og der sker ingenting med bilen. Det er ligesom at bryde iklædt sumodragter i plastik og skumgummi, hvor man ikke slår sig, lige meget hvor hårdt man går til stålet.

Iskørsel er den sorgfri form for motorsport, hvor alt foregår i slowmotion, og det eneste, der rigtigt tager skader, er ens stolthed, når bilen skøjter af banen.

Det er ikke et nyt fænomen, men i løbet af de senere år er det også blevet tilgængeligt for helt almindelige turister og bilnørder. Det foregår som oftest på frosne søer i enten Norge, Sverige eller Finland, men også i Alperne er det en disciplin på fremmarch på flere større skisportsdestinationer.

Jeg er taget til Arjeplog i Sverige. For at blive en bedre bilist, men også for at have det sjovt. Og det er formålet med de fleste kurser, som i dette tilfælde Mercedes afholder i iskørsel.

BMW kørekursus i Sölden. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Første lektion er at lære bilens reaktionsmønster på isen at kende. Det er ligesom på glatbane, bare endnu glattere.

Vi lægger ud med at køre i cirkler. Lyder ufatteligt ensformigt, men det sender svedkirtlerne på overarbejde. Hele øvelsen går ud på at give føreren en fornemmelse af, hvor godt bilen har fat i underlaget, og hvordan den føles, når den nærmer sig grænsen for sit vejgreb.

Jo stærkere den fornemmelse lagres i kroppen, jo større bliver evnen til at læse bilens signaler, og dermed reagere konstruktivt. Det er under cirkeltræningen, at bilen kysser snemuren første gang. Men kun blidt, og den kommer fri uden hjælp.

Den ene øvelse afløser den næste. Keglekørsel og undvigemanøvre står højt på programmet. Hvorfor det er sjovt at glide rundt på isen, er et rigtigt godt spørgsmål. Fornemmelsen af at miste kontrollen er sjældent særligt attråværdig, når man sidder bag rattet.

Men på is omgivet af sne er risikofaktorerne stort set elimineret, så det er ligesom at hoppe bungyjump eller faldskærm. Det giver samme følelse, som når man har kurs direkte mod katastrofen. Men uden de katastrofale følger.

Det næste oplagte spørgsmål er naturligvis, om ikke der er en risiko for, at bilen går igennem isen?

Svaret er nej. Søerne tages først i brug, når isen er over 70 cm tyk. Inden de ryddes til iskørsel, foretages de sidste forberedelser med lastbiler og traktorer, og når de ikke braser igennem, gør en personbil på 1.800 kg det heller ikke.

Et gedigent drengerøvskick

BMW kørekursus i Sölden. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Mens førstedagen går med en lang serie af kravlegårds-øvelser, byder andendagen på mere decideret sjov. Efter cirkler og keglebaner slippes vi løs på en bane. En bane med både højre- og venstresving, hvor vi efter et par timers træning skal dyste på tid.

Selv om iskørsel på mange måder gør kursisterne bedre i vintertrafikken, er der ingen tvivl om, at det for de flestes vedkommende er den indre rallykører, der har hevet dem til Arjeplog.

Og selv om det foregår i et tempo, der ligner langsom gengivelse, giver det et gedigent drengerøvskick at glide sidelæns gennem en kurve, mens sneen sprøjter op fra hjulene.

Kicket er så stort, at overmodet tager overhånd, og bilen glider – efter en lille pirouette – langsomt ind i snemuren. Med lidt møjsommeligt arbejde kommer bilen fri. Men ikke uden at stoppe de andres kursisters leg på banen for en stund.

Såret på stoltheden er dybt, og blødningen aftager kun meget langsomt.

På den endelige tidskørsel er der alle tiders mulighed for at tage revanche. Men det sker ikke. Faktisk slet ikke. Det kolde kys med muren hæver risikoaversiteten en tand for meget, og med en runde gennemført mormorkørsel er både de tre podiepladser og resten af top ti uden for rækkevidde.

Men selv med en såret stolthed har de to dage på isen været både underholdende og lærerigt. Jeg går nu til snedækkede danske veje med en anderledes selvtillid, og har også lavet en enkel eller to kontrolleret udskridning på en øde og forladt snedækket sognevej, siden kurset i Arjeplog.

Og det er ikke sidste gang, jeg har kørt iskørsel – det er det for sjovt til.

BMW kørekursus i Sölden. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.