Sådan ser vores drømmelufthavn ud

Vi hader for store og forvirrende lufthavne. Hver tredje vælger deres flyrute, efter hvor de mellemlander, viser ny undersøgelse.

På hadelisten er danskere og svenskere og japanerne enige om, at kedelige lufthavne er det værste. Og så er det vigtigt, at shoppingen ikke kun er luksus, men "betalbar luksus". Fold sammen
Læs mere
Foto: Iris

Ikke mega stor og heller ikke for lille. Den perfekte lufthavn er lige midt imellem.

Læs også: Den mest hyggelige lufthavn

Den skal være tilpas stor til, at der er underholdning i form af forretninger, caféer og restauranter, men samtidig ikke større, end den er let at navigere rundt i.

Det er svaret fra flertallet af de flere tusinde passagerer, som Helsinki Lufthavn har interviewet under deres transitophold om deres krav til den perfekte lufthavn.

Lufthavnen har samtidig undersøgt, om der er nationale forskelle i kravene, og det er der. 
Danskere og svenskere er enige om, at de det vigtigste er, at det er let af finde rundt, men danskerne kræver samtidig god shopping og gode restauranter.

Briter og tyskere foretrækker små lufthavne, briterne er med på shoppingen, mens tyskerne også prioriterer let tilgængelige lufthavne, der er overskueligt anlagt. Og japanerne er enige, mens finnerne gerne vil have lufthavne, der er "hjemlige".

Vi hader de kedelige lufthavne
På hadelisten er danskere og svenskere og japanerne enige om, at kedelige lufthavne er det værste. Danskere, finner og tyskere kan heller ikke lide forvirrende lufthavne, mens svenskerne bruger ordet besværlige. Tyskerne bryder sig ikke om store lufthavne, og det gør briterne heller ikke: store og travle er deres værste, fastslår de.

Passagerernes holdninger og ønsker til deres lufthavn skal tages alvorligt. For rigtig mange vælger deres flyruter efter hvilken lufthavn, de skal mellemlande i. 

Det er vigtigst for briterne, hvor 43 pct. svarer i undersøgelse, at transferlufthavnen er helt afgørende eller har nogen indflydelse på deres valg af flyrute. 36 pct. af danskerne mener det samme, og 34 pct. af svenskerne.

"Betalbar luksus" i Københavns Lufthavn
Den finske undersøgelse overrasker ikke Københavns Lufthavn.

"Vi laver også passagerundersøgelser, og vi har en dyb viden om, hvad passagerne efterspørger," siger pressechef Søren Hedegaard Nielsen til Rejseliv.dk.

Det er blandt andet på baggrund af disse undersøgelser, at Lufthavnen i de senere år har ændret sammensætningen af forretningerne i transithallen, så det nu ikke udelukkende er "luksus", men også "betalbar luksus", som det udtrykkes.

Og som bevis på den ændrings succes er Lufthavnens shoppecenter tre år i træk valgt som Europas bedste af Airport Service Quality.

Læs også: Kæmpe guide til timer i transit