Sådan holder du dig frisk på flyrejsen

Få stewardessernes tips til, hvordan man undgå at ligne og føle sig som en høstak efter en 12 timers flyvning.

Stewardesser spiser ikke fed mad på en flytur - sørg for at spise salaten på bakken med mad (uanset hvordan den ser ud). Fold sammen
Læs mere
Foto: Genrebillede fra Colourbox

Man sidder forkrampet i sit sæde, forsøger at sove, spiser lidt - ofte mindre velsmagende - flymad, bliver tør i ganen, øjnene, huden, og når man lander i en anden tidszone efter 12 timers flyvning, vakler man ud af flyet med stive ben og opsvulmede fødder, er træt og ligner en høstak.

Se også: Takt og tone i flysædet

Mens stewardesserne, der tog imod en et halvt døgn senere, stadig ligner en million. Til trods for, at de har styrtet rundt og serviceret et par hundrede eller flere passagerer. 

Det australske nyheds-site news.com.au har spurgt en række stewardesser, hvad hemmeligheden bag det friske look er. Se deres gode råd til flyturen her. 

Før afgang

1. Sørg for at være udhvilet. 

2. Lad være med at drikke masser af kaffe og cola. 

3. Drop jeans og stramme nederdele og tag desuden tøj på i lag, så du kan tage noget af det af eller på i takt med de skiftende temperaturer, som der er i et fly.  

4. Hav flade behagelige sko på. Fødder hæver, når man sidder i den samme position i mange timer.

5. Tag et sæt tøj med, som du kan skifte til inden landing. Når du har fløjet i 12 timer og måske sovet undervejs, har du haft det samme tøj på i rigtig lang tid - følelsen af rent tøj gør meget for følelsen af velvære. 
 

Se også: Flymad giver ekstra jetlag

Undervejs på flyture

1. Stewardesser drikker så meget som to eller tre liter vand i løbet af en 12-timers flyvning. Drik masser af vand (ikke sodavand), og hvis du som følge deraf skal mere på toilettet undervejs, er det ikke en ulempe - kroppen har godt af at bevæge sig.

2. Smør creme i især ansigtet, men også på hænder og resten af kroppen flere gange undervejs. Flyluft er tør, og creme gør underværker. Brug også læbepomade. Hvis du har make-up på, så tag det af. 

3. Spis frugt i stedet for slik. 

4. Bevæg dig så meget som muligt i løbet af turen. Sidder du inderst på en række, kan det være ubehageligt at skulle bede sidemanden flytte sig adskillige gange, men din krop vil takke dig for det senere. 

5. Stewardesser spiser ikke fed mad på en flytur - sørg for at spise salaten på bakken med mad (uanset hvordan den ser ud).

6. Brug eventuelt øjendråber mod den tørre luft, ligesom en næsespray, som forhindrer den ubehagelige følelse af tør luft i næseborene, kan gøre underværker. 

7. Børst tænder, red hår og - for kvinder, læg make-up - inden landing. 

8. Indstil dig allerede fra afgang på, hvad klokken er, der hvor du skal hen. Sæt uret og prøv at sove, hvis det ifølge destinationstidszonen er nat. Hvis det er aften, når du ankommer, så nøjes med en lille lur eller to undervejs.

9. Tag et par dybe indåndinger et par gange i timen undervejs.

10. Tag ørepropper og "øjenklapper" på, så du lukker lyd og lys ude. Medbring en nakkestøtte, hvis du flyver med et selskab, som ikke har nakkestøtter, der kan indstilles.  

Se også: Hvad passagerer hader ved andre passagerer
 

Ved landing

1. Hvis du skal videre med et andet fly, så start med at børste tænder, skifte tøj og lægge make-up, hvis du ikke har gjort det inden flyet landede. Drik masser af vand.  

2. Sol er godt mod jetlag - forsøg at komme ud, hvis solen skinner i stedet for at lægge dig på sofaen

3. Bevæg dig meget for at få gang i blodomløbet igen.

4. Lad være med at drikke for meget alkohol, så du risikerer at falde i søvn på et "forkert" tidspunkt i forhold til den ny tidszone, du befinder dig i. 

 Find lange (og korte) flyrejser her på Rejseliv.dk