Sådan flyver du i fremtiden

Flygiganten Airbus kigger i krystalkuglen og præsenterer sine visioner for, hvordan fremtidens fly ser ud.

Sådan har cykelrytterne gjort i lang tid, og fuglene i endnu længere tid, nu foreslår flyproducenten Airbus, at man i fremtiden også skal flyve i formation, fordi det kan gøre den kommercielle flydrift endnu mere effektiv og energibesparende. Foto: Airbus Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto. Airbus

Fugle gør det. Cykelryttere i verdens hårdeste cykelløb Tour de France gør det. Bevæger sig i et bestemt mønster for at spare energi.

Se også: Gennemsigtige fly med total udsigt

Sådan har cykelrytterne gjort i lang tid, og fuglene i endnu længere tid, nu foreslår flyproducenten Airbus, at man i fremtiden også skal flyve i formation, fordi det kan gøre den kommercielle flydrift endnu mere effektiv og energibesparende.

Airbus kommer med et eksempel, hvor oversøiske afgange fra San Francisco, Los Angeles og Las Vegas til Storbritannien mødes i luftrummet over staten Utah og flyve til London i formation.

Det ville også give mulighed for at lette arbejdet i flyvekontroltårnene, fordi de kan styre hver flok af fly som en enkelt enhed, mener Airbus.

Mindre design i vision
At flyve i flok er blot et af scenarierne, som Airbus skitserer i deres samlede vision for fremtidens fly, som selskabet kalder "Smarter Skies".

Og denne gang handler visionen ikke kun om flydesign som Airbus' tidligere planer om gennemsigtige fly med total udsigt og flykabiner der er bygget som et fugle-skelet.

Flygiganten kigger også på alternative former for brændstof og bagagehåndtering.

Her er fem af Airbus' scenarier for fremtidens fly:

Hurtigere i luften: Et fly bruger mest energi på selve takeoff, men ved at hjælpe flyet i luften via en installation på startbanen, kan flyet spare brændstof.

Lettere landing: Fly bruger ofte ekstra brændstof på at bremse ved landing eller ved at flyve i cirkler, fordi der ikke er plads på landingsbanen. Hvis flyet får mulighed for at glide ned gennem luften og tage farten af inden hjulene rammer asfalten, kan man reducere brugen af brændstof.

Formation i luften: I formation udnytter flyene den fælles trækkraft og mindsker derved forbruget af brændstof. Flyene bruger systemer, der kan hjælpe med at vælge de mest optimale ruter i forhold til vejret og atmosfæriske forhold.

Mindre Co2 til gaten: Flyet kan blive transporteret hurtigere og mere energibesparende væk fra start- og landingsbanerne ved at transportere flyene med køretøjer, der kører med genopladelige batterier.

Bio i brændstof: Brugen af bæredygtige biobrændstoffer og andre potentielle alternative energikilder f.eks.  el, brint og solenergi kan være med til at reducere Co2-udslip.

Se også: Klassisk SAS-fly på pension