Sådan flyver du i 2050

Nyd udsigten i gennemsigtigt fly eller sus af sted med fem gange lydens hastighed. Her er syv bud på, hvordan vi flyver om 40 år.

Det amerikanske selskab Aerion Corporation fra Nevada, USA, har gennemført vindtunneltests for en ny type overlydsfly, der ventes på vingerne i 2013 og endelig godkendt til passagertrafik i 2015. Fold sammen
Læs mere
Foto: Aerion Corporation

En særlig udvalgt gruppe flyingeniører fra Airbus har fået opgaven at komme med et bud på hvordan fly ser ud og er indrettet om 50 år.

Læs også: Her er fremtidens sexede højhastigheds-tog

Meget vil handle om at spare på fly-brændstoffet, men ingeniørerne er også på banen med en sjov ide: Fremtidens fly bliver gennemsigtige. Det sker ved at bygge fly-kroppene af et særligt keramisk materiale. Når der sendes strøm gennem materialet, bliver det usynligt.

Forestil dig bare, at et kæmpe, usynligt viskelæder først visker loftet væk. Det giver fri udsigt til tusinder af stjerner. Derefter forsvinder gulvet og giver frit udsyn til byernes glitrende lys dybt nede – hvis man ellers slipper for skyer og i øvrigt ikke er besvimet af højdeskræk.
En anden ide er at gøre fly-skroget i stand til at reparere sig selv. Så snart sensorer opdager en hårfin sprække hvor som helst i flyet, frigøres en særlig klæbemasse fra mikroskopiske kapsler og forsegler revnen.

Udviklerne fra Airbus ser også fremtidens flyvninger som ekstremt rene. Nye materialer får sæderne til at rengøre sig selv efter hver flyvning, og passagererne vil føle, at de sidder i et helt nyt fly.

Anti-turbulens-sensorer
For at gøre komforten endnu bedre, forudser teknikerne, at der installeres anti-turbulens-sensorer i flyene. De skal kunne ”se” turbulens bedre end dagens vejrradarer og automatisk få flyet til at styre uden om vanskelighederne.

Mennesket har bygget flyvende maskiner i 100 år, og mens det hele handlede om fart i midten af forrige århundrede, så har de sidste mange år handlet om effektivitet og brændstof-besparelser.
De seneste store projekter er den velkendte mega-bamse Airbus A380 og Boeings Dreamliner. Men det er fly skabt til nutiden, ikke fremtiden.

Det ligger fast, at et af de store mål for fremtidens fly er, at de skal bruge mindre brændstof og støje mindre.
Der arbejdes med helt nye aerodynamiske former på vinger og fly-krop, og flymotorerne skal bygges ind i vingerne. Man regner med, at flymotorer i år 2050 vil være næsten vedligeholdelsesfri.

Samtidig skal passagererne selv bidrage med at spare på brændstoffet. Kropsvarmen skal nemlig bruges til at varme kabinen op med i en slags varmeveksler.
Fremtidens fly og deres indretning har en række design- og udviklingselskaber alligevel givet deres bud på, så hvordan du måske skal flyve i fremtiden har vi samlet en række eksempler på her:

01 Europa – Sydney: Fem timer
Det britiske ingeniørfirma Reaction Engines arbejder med et forsøgs-fly, der kaldes A2. Flyet skal drives af flydende brint, og farten forventes at blive fem gange lydens hastighed. Den supersoniske flyvning vil kunne transportere passagerer fra f.eks Europa via Nordpolen til Sydney i Australien på under fem timer.

Ved den hastighed vil varme-udviklingen være så voldsom, at der ikke kan være vinduer i flyet. I stedet forestiller man sig virtuelle vinduer bestående af fladskærme.

02 Business-jet med balkon
Flykonstruktørerne BAE Systems og designfirmaet Design Q har præsenteret en business-jet, hvor man fem minutter efter landingen hydraulisk kan folde hele den ene side af flyets bagende ud, og vupti – man har en stor og lækker balkon.

Flyet behøver kun ganske korte start- og landingsbaner, og konceptet giver ejeren fine muligheder for at invitere vennerne på den ultimative ferie. Om bord kan være fire par i deres eget værelse, mens bagenden af flyet indvendigt er en stor opholdsstue, hvor man være, når man ikke drikker gin og tonic på terrassen.

03 Kig på hinanden
Samme designfirma, Design Q, har foreslået en radikalt anderledes indretning af flykabinen, der betyder, at sæderne bliver 30 procent billigere at fremstille, og at der kan være 50 procent flere passagerer om bord.

Fidusen er, at passagererne placeres med front mod hinanden og altså sidder sidelæns i flyve-retningen.

Designet har været testet på designfirmaets hjemmeside, og begejstringen var ikke stor blandt rejsende. Heller ikke flyselskaber er vilde med ideen.

04 Køjesenge i flyene
Avancerede køjesenge kan måske afløse de ukomfortable økonomisæder på de lange flyvninger. Det amerikanske designfirma Jacob-Innovation har søgt patent på en ny type flysæder, der skal få alle passagerer på lange flyvninger til at nyde rejsen. Designfirmaet vil simpelthen udnytte det tomme rum i kabinens øverste del, og har derfor udviklet et system med køjesenge i to etager.

Når man hæver halvdelen af sæderne et par trin op, bliver der dels plads til, at passagerer i underetagen kan lægge sædet helt ned og strække benene helt ud under sædet foran. Og dem på etagen oven over kan bare lægge sig ned.

05 Armlæn i to etager
Armlæn designet i to etager kan måske stoppe de evindelige slagsmål om den trange plads i flyet. Den Hong Kong-baserede designer James Lee har fået ideen til armlænene, der måske skal erstatte de eksisterende. Ideen er simpel - når der nu ikke er plads til at gøre armlænene bredere, hvorfor så ikke lave dem i to etager. Så kan man samtidig med sidemanden hvile armene - helt uden at skubbe vildt meget eller røre i det hele taget.

Passagerer, der flyver meget, har reageret positivt på ideen, selv om den endnu ikke er patenteret og der derfor vil gå nogen tid, inden vi kan sætte os til rette med de nye armlæn.

06 Det flyvende hotel
Et 265 meter højt luftskib med plads til 80 hotelgæster er udviklet af det britiske designfirma Seymourpowell i samarbejde med Samsung.

Det er 265 meter højt, tungere end verdens største fly, mere luksuriøst end et krydstogtskib og ligner noget fra en science fiction-film. Men ideen er, at det skal blive en del af fremtidens ferieform.

Luftskibet skal drives af enorme solcellepaneler på toppen, som også skal sørge for elektriciteten om bord. Der bliver plads til 80 passagerer og 20 besætningsmedlemmer i luksuriøse omgivelser med bar, restauranter og en stor udendørs udsigtsplatform. Og ti lejligheder nederst i luftskibet.

07 1.800 kilometer i timen
Det amerikanske selskab Aerion Corporation fra Nevada, USA, har gennemført vindtunneltests for en ny type overlydsfly, der ventes på vingerne i 2013 og endelig godkendt til passagertrafik i 2015.

Flyet er beregnet for forretningsfolk, og arbejdsnavnet er Supersonic Business Jet.  Det skal have plads til mellem 8 og 12 passagerer og får en maksimal hastighed på 1,6 mach, svarende til ca. 1.800 kilometer i timen.

Concorden fløj endnu hurtigere, nemlig 2.300 kilometer i timen, men både det store forbrug af brændstof og driftsøkonomien gjorde Concorden til en meget dyr løsning.

Se også: Tag vakuum-toget til New York på 54 minutter