Sådan er du sikret, når flyet ikke flyver

Den seneste tid har været præget af strejker i lufthavne og hos flyselskaber rundt om i Europa. Hvordan er man som rejsende sikret, hvis flyet ikke flyver?

Københavns Lufthavn mandag den 1. februar 2010. Flypassagerer i Københavns Lufthavn i Kastrup kan ånde lettet op - strejken er afblæst. Omkring 500 medarbejdere i lufthavnen nedlagde arbejdet mandag formiddag i protest mod udliciteringer, men valgte altså at afblæse strejken efter omkring halvanden times faglige møder. Fold sammen
Læs mere

Det er forårstid – og sæson for storbyferier. Men det er også strejketid.

Læs også: Guide til underholdning på fly

Flytrafikken i Europa har i de seneste uger været præget af arbejdsnedlæggelser og flyaflysninger.  

Først var det Air France, der måtte meddele sine passagerer, at det var usikkert, hvilke fly der kom i luften, og hvilke der måtte blive på jorden. Konflikten i Frankrig synes dog at være løst, og flytrafikken er normal, mens det nu er i Tyskland, der er problemer.

Frankfurt Lufthavn er på tredje uge plaget af arbejdsnedlæggelser. Fly på stribe er annulleret, og nu er der udsigt til, at Berlins lufthavne, Tegel og Schönefeld, også kan blive strejkeramt. Medlemmerne af lufthavnsarbejder-fagforeningen Verdi er utilfredse med den lønstigning, der er tilbudt, men fagforeningen vil ikke oplyse, hvornår der kan blive strejke.

Samtidig er de tyske piloters fagforening i forhandlinger med Lufthansa, men en varslet strejke, der skulle være sat i værk i denne uge, blev imidlertid udsat til 8. marts.

I Spanien har Iberia gennem de seneste måneder været ramt af gentagne arbejdsnedlæggelser blandt piloterne, som protesterer mod etableringen af lavprisflyselskabet Iberia Express.

Og i Grækenland ulmer arbejdsnedlæggelser og strejker i luftfarten – som i resten af landet. 

Arbejdsnedlæggelser som følge af kampe om lønpolitik og etableringen af lavprisselskaber er ikke kun et fransk, tysk, spansk eller græsk anliggende – det risikerer også at ramme de danskere, der skal på den typiske storbyferie i en af Europas storbyer og har planlagt sin rejse dertil med et af de respektive landes flyselskaber. 

Men hvordan står man, hvis det går galt og rejsen bliver aflyst eller forsinket på grund af strejke hos flyselskabet? Får man sine penge retur? Hvem skal betale de ekstra udgifter? Hvordan er man sikret?

Svarene afhænger af en lang række faktorer. Har man booket fly og hotel samlet? Har man booket hotel gennem en søgemaskine og er den i så fald dansk? Har man booket flybilletten direkte hos flyselskabet? 

Vi skitserer nogle eksempler for fremgangsmåde, hvis uheldet er ude. 

Fly og hotel er købt samlet hos et dansk rejsebureau 


Situation:
Flyet er aflyst.  
Svar: Man er sikret en anden tilsvarende rejse eller pengene retur. Rejsebureauet skal sørge for at finde en alternativ afrejse eller rejsemål, og er det ikke muligt, man har ret til at få refunderet hele rejsens pris. 

Situation: Flyet er forsinket. 
Svar: Kommer man af sted eksempelvis dagen efter, det oprindelig var planlagt, har man ret til at få refunderet en dagsandel af rejsens pris. Ved kortere forsinkelser er man omfattet af flyselskabets passagerforpligtigelser.

 

Flybilletten er booket direkte hos flyselskabet eller via en søgemaskine. Hotellet er booket på hotellets hjemmeside eller via en hotelsøgemaskine. 


FLYET

Situation: Flyet er aflyst. 
Svar: Flyselskabet skal betale billettens pris tilbage. 

Situation: Flyet er forsinket. 
Svar: Ved flyvninger inden for EU og ved over tre timers forsinkelse har man ret til måltider, mens man venter. I Københavns Lufthavn er taksten for flyselskaberne: Morgenmad 125 kr. Frokost 150 kr. Aftensmad 175 kr. Den kan være lavere eller højere i andre europæiske lufthavne. I praksis foregår det sådan, at man i lufthavnen får en voucher udleveret af en repræsentant for flyselskabet. Er der tale om lange forsinkelser på hjemrejsen, har man ret til hotelovernatning. 

Man har ikke krav på yderligere kompensation, for eksempel for tabt arbejdsfortjeneste. Strejker betragtes som force majeure-situationer, hvor reglerne for økonomisk kompensation sættes ud af kraft.

HOTELLET

Situation: Flyet er aflyst/forsinket. 
Svar: Der er ingen fælles regler for, om det indbetalte beløb er tabt eller ej. Det afhænger udelukkende af det enkelte hotels regler. 

Det er forskelligt, hvor sent hotellerne accepterer en aflysning, eller om de overhovedet gør det. Ved booking via hotelsøgemaskiner skal reglerne for hver enkelt hotel og hver enkelt pris fremgå. Se under punkter som »ikke refunderbar pris«, »gratis afbestilling« eller under »afbestillingspolitik«, hvor eventuelle gebyrer skal fremgå.

Rejseliv.dk spørger: Booker du hele rejsen samlet hos et dansk rejsebureau, eller booker du fly og hotel hver for sig? Deltag i afstemningen på facebook.com/rejseliv.