Så er der hul igennem

Verdens længste tunnel er en realitet, men de første tog kører først gennem den nye St. Gotthard-tunnel om syv år.

Foto: Martin Ruetschi

Det var en verdensbegivenhed, da St. Gotthard tunnelen mellem de schweiziske alper åbnede for 128 år siden.

Læs også: Se årets nye arkitektoniske vidundere

Den 15 km lange tunnel, som havde krævet 200 arbejderes liv under konstruktionen, gav en sikrere vej mellem Nord- og Sydeuropa, hvor man nu ikke mere skulle over uvejsomme bjergpas.

I weekenden fejrende 2.500 arbejdere samme triumf. De gennembrød de sidste klipper, og den nye St. Gotthard-tunnel var en realitet.

Men denne gang startede boremaskinerne deres gnaven gennem klipper og sten for foden af bjergene, tunnelen er næsten fire gange så lang, og arbejdet har "kun" krævet otte menneskeliv.

Syv gange Storebæltstunnelen
Den nye tunnel, der i alt vil komme til at koste lidt over 100 mia. kr., er 57 kilometer lang - syv gange tunnelen under Storebælt - og bliver, når den er klar for trafik i 2017, verdens  længste jernbanetunnel.

Den rekord har i øjeblikket den 53,8 km lange Seikan tunnel mellem de to japanske øer Honshu og Hokkaido. Mens Euro-tunnelen under Kanalen mellem England og Frankrig er 50,3 km.

Verdens længste vejtunnel er den 24,5 km lange tunnel på E16 mellem Aurland og Lærdal sogne i Norge.
Når den nye Gotthardt-tunnel er klar til trafik, regner man med, at op til 300 tog kan passerer i timen.

Den nye forbindelse vil gøre det meget lettere for fragttog mellem Nord- og Sydeuropa, og med højhastighedstog vil rejsetiden f.eks. mellem Zürich og Milano, der i dag er to en halv time, kunne nedsættes med en time.

Se også: Her er fremtidens sexede højhastigheds-tog