Ryanairs nye kup: Æder sig ind på det danske marked

Ryanair har opbygget en imponerende flåde og har nu endnu flere afrejser fra Danmark. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er svært at sige, om Ryanairs farverige administrerende direktør, Mike O’Leary, nogensinde har set Olsen-Banden. Men på sin helt egen måde har han ligesom Egon Olsen en helt klar plan for det danske marked, hvor hans luftfartsselskab roligt og stabilt stjæler sig til markedsandele og åbner nye flyruter i et tempo, hvor de fleste af konkurrenterne har meget svært ved at følge trop.

At han samtidig har den samme frække attitude som Egon, hjælper til at fuldende billedet af en mand, som ved, hvad han vil, men som modsat den fiktive småforbryder fra den danske filmserie næppe ender i Herstedvester.

Det er der en grund til. Med det irske flyselskabs succes er hele flybranchen blevet udfordret af Ryanairs lave priser. Det rammer konkurrenterne hårdt, men skaber også helt nye vilkår for forbrugerne, der kan se frem til rekordlave priser til nye destinationer, der samtidig bliver flere og flere.

Og det er Ryanair, der, sammen med andre lavprisselskaber, går i spidsen for udviklingen. Blandt andet har der i lang tid været konkrete planer om et samarbejde med Norwegian, som også oplever kraftig vækst.

Satser på endnu flere ruter

Ryanair har netop lanceret en række nye ruter. Ud over de nævnte ruter ud af København får Aalborg en vinterrute til London, mens Billund får en ny rute til Berlin. Aarhus åbner for to nye ruter til Eindhoven og Gdansk.

De mange nyåbnede ruter skaber kraftig medvind blandt danske passagerer, og Ryanair satser derfor hårdt på endnu flere nye afgange fra København.

»Vi er glade for at kunne lancere vores største vinterprogram for København nogensinde, som inkluderer to nye ruter til Liverpool og Sevilla og ekstra afgange til Edinburgh, og det vil bringe os op på 2,5 mio. passagerer årligt i Københavns Lufthavn,« siger topchefen i Ryanair, Michael O’Leary.

Hvis man tager til Københavns Lufthavn i denne uge, vil der være 16 forskellige destinationer at vælge mellem med Ryanair. Senere på året vil tallet lyde på 23 destinationer. De fleste går til turistdestinationer i Sydeuropa, og Ryanair overlader ganske bevidst det stagnerede businessmarked til andre selskaber som SAS. Også i Billund står Ryanair stærkt. Her er der i øjeblikket fem destinationer, men senere på året stiger det tal til 12, hvoraf flere er sæsonruter til Sydeuropa.

Ryanair håber på at åbne en københavnerbaseret base i København inden for 12 måneder, men idéen har indtil nu mødt politisk modstand.