Ryanair satte passagerer af på den forkerte ø

Passagerer, der skulle have været til Lanzarote, blev sat af på nabo-øen Fuerteventura med besked på selv at finde over til Lanzarote.

Foto: Paul Ellis

Det omstridte flyselskab Ryanair står igen for skud efter at have sat sine passagerer af på den forkerte af De kanariske Øer. 

Læs også: Ryanair-passagerer fanget i fly

Det var en afgang med Ryanair fra Storbritannien til Lanzarote, der ifølge avisen Daily Telegraph, på grund af uvejr blev nødt til at lande på naboøen Fuerteventura.

De 120 passagerer blev efterfølgende overladt til sig selv og måtte selv sørge for overnatning og selv finde ud af at komme videre til deres slutdestination - uden et ord fra luftfartselskabet.

En familie måtte bruge, hvad der svarer til mere end 3.000 kr. af feriebudgettet på en overnatning på et hotel tæt på lufthavnen. Andre gav udtryk for, at de følte sig svigtet.

"De sagde over flyets højtalere, at 'I bliver nødt til selv at klare resten af turen'," siger passager Kay Wright til Daily Telegraph.

Ingen hjælp at hente

"Efter vi var landet og stod i lufthavnen var der ikke én repræsentant for Ryanair. Og der var ingen hjælp og ingen information at hente," siger Kay Wright.

Ifølge de fælleseuropæiske regler på området hedder det, at flyselskabet ikke er forpligtet til økonomisk kompensation, hvis en rejse ændres eller afbrydes på grund af omstændigheder, som flyselskabet ikke er herre over.

"Flyet blev omdirigeret til Fuerteventura på grund af dårligt vejr på Lanzarote. Uheldigvis var færgeforbindelserne også ramt. Passagererne blev gjort bekendt med deres lovformelige EU261-information om deres rettigheder til at kræve udgifter til overnatning refunderet af Ryanair,” siger en talsmand fra Ryanair.

"Ryanair sørgede for, at et færgeselskab fragtede de berørte passagerer afgiftsfrit til Lanzarote, da færgedriften blev genoptaget den følgende morgen. Ryanair beklager, hvis nogen har oplevet gener i forbindelse med denne vejrbetingede omdirigering."