Rum-turismen rykker nærmere

Man griner ikke mere af pionererne inden for rum-turisme. Test-flyvninger er allerede i gang og folk står i kø for at blive sendt ud i rummet, måske allerede fra 2012.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

"Latter-faktoren var stor, dengang vi startede Rum Turisme Selskabet i Los Angeles og begyndte at pumpe millioner af dollars ind i en spirende industri for privat privat rum-turisme, men smilene er forsvundet," siger formanden John Spencer til USA Today.

Se også: Verdens første rum-lufthavn åbnet i New Mexicos ørken

"For det sker lige nu. Der er et marked, der er en venteliste og vores store vision er, at titusinder af rum-turister vil forlade jorden og tage på rejse i rummet og måske besøge resorts på månen."

Selv om rumorganisationen NASA er ved at udfase rumfærge-programmet - den næstsidste rejse til den internationale rumstation er i gang - så vil private selskaber fortsætte med at udvikle kommercielle rum-rejser.

En række selskaber er i gang med at udvikle rum-skibe, og flere rum-lufthavne er bygget rundt om i verden.

Virgin Galactic er længst

Sir Richard Bransons rum-selskab Virgin Atlantic har opført rum-lufthavnen Spaceport America i Mojave-ørkenen i New Mexico, og herfra er foretaget flere testflyvninger med moderskibet WhiteKnightTwo og rumskibet Spaceship Two.

Selve eventyret vil vare fire dage, hvoraf de første tre går med forberedelser og træning i USA. På fjerdedagen boarder man SpaceShip Two, der er spændt fast på WhiteKnightTwo og så er der takeoff.

15 kilometer oppe frigøres SpaceShip Two og så trykkes speederen for alvor i bund. Med 4.000 kilometer i timen suser de seks rumturister og to piloter helt derud, hvor Jorden er de magiske 100 kilometer væk, og hvor alt er sort og stille. Og hvor man selv er vægtløs.

Nedturen, hvor den blå planet fra at ligne den velkendte globus med hav og pletter af land vokser sig større og større, er endnu et højdepunkt på turen, og selv om denne del af rejsen foregår i liggende tilstand for at mindske belastningen fra det atmosfæriske tryk, er det noget af det, astronauter kalder skelsættende.

Selve turen i outer space varer godt tre timer, heraf er fire minutter i vægtløs tilstand. Og hele herligheden står i den nette sum af godt een million kroner. 50 personer har allerede reserveret rejsen.

XCOR Aerospace

Det Californiske selskab XCOR Aerospace er også i fuld gang med at bygge rumskibe, der kan flyve på kanten af rummet og lade passagererne opleve den runde jord og vægtløsheden.

Selskabet starter testflyvninger i 2012, og regner med at sende turister i rummet i 2013. Dette selskab regner med en rejse, der tager ca. 35 minutter. Det vil tage fire minutter at blive fragtet 100 kilometer ud i rummet, hvorefter fartøjet begynder nedstigningen i atmosfæren baglæns - som en kæmpe rutsjetur.

Bortset fra rutsjeturen vil man opleve heroppe er sorte om dagens og man kan se stjernerne tydeligt. Prisen er også mindre end hos Virgin - ca. 600.000 kr. for en tur.

Space Adventures

Faktisk har Space Adventures siden 2001 arrangeret otte private rejser til den internationale rumstation. I 2001 betalte forretningsmanden Dennis Tito f.eks. ca. 100 millioner kr. for en tur med den russiske Soyuz-raket.

Samme selskab har skrevet en passager på venteliste til en privat tur med Soyuz rundt om månen.

"Det her er ikke bare som at starte et nyt selskab - det er at starte en helt ny industri," siger Stephen Attenborough, kommerciel direktør hos Virgin Galactic til USA Today. "Og vi må bare vide, om passagererne er der. Og det ser de ud til med 425 på venteliste, der har lagt 45 millioner kr. i depositum.

Også Boeing, en af verdens største fly-producenter, kigger interesseret til fra sidelinien. Selskabet er ved at udvikle en syv-sæders rumkapsel, som man enten selv skal operere eller sælge til andre, afhængig af behov.

Se også: Bo på hotel i et rumfartøj